Mit bedste blogråd

For os i Ladies First handler netværk i høj grad om vidensdeling og om at dele ud af sine erfaringer. Netop derfor er vi gået i gang blogserien ‘Mit bedste råd’. Her indsamler vi en masse gode råd fra medlemmerne af vores Facebookgrupper. Sidste indlæg handlede om projektledelse, og nu er det blevet tid til at blive klogere på, hvad der udgør en god blog. Her er de allerbedste råd fra ni rutinerede bloggere:

 

1. Linn Katarina Grubbström, blogger på frokenkraesen.com og selvstændig med virksomheden Frk. Kræsen Kommunikation.

Begræns dig!

At kunne begrænse sig er en kunst, som du er nødt til at kunne, hvis du skal lykkes som blogger. Selv om det kan virke til, at du har mere at skrive om, hvis du skriver om ”alt muligt”, er sandheden, at du har absolut mindst muligt at skrive om, hvis du favner så bredt. Jo mere specifik du er omkring dit emne, jo flere og bedre indlæg kan du finde på.

Det samme gælder din målgruppe. Blogindlæg, som skal ramme ”alle”, ender tit med ikke at ramme nogen. Find ud af, hvem du skriver for. Skriv kun til dem.

 

 

2. Winnie Methmann Christensen, fotografstuderende, & Annika Methmann Christensen, studerer Molekylær Ernæring og Fødevareteknologi, bloggere hos FemmeFood.com.

Bevar værdierne!

 

 

3. Dorte Lytje, blogger på dortelytje.com og den ene halvdel af MISS BOSS. Dorte har desuden lavet dette gratis online seminar om business-blogging, hvor du kan få flere gode råd om blogging.

Jeg anbefaler altid at bloggen ligger som en fane på din hjemmeside. Jeg mener at det er en misforståelse, at man mener at en blog bør ‘hedde-noget-blog-agtigt’ og ligge eksternt – på en anden side end hjemmsiden. Jeg ved ikke, hvorfor denne fordom stadig hænger så godt ved, men det er i hvert fald ikke det, jeg anbefaler.

Keep it simple = lav bloggen som en DEL af din hjemmeside, så du får glæde af trafikken, der kommer. Det kan både give dig kunder, PR og læsere til dit nyhedsbrev.

Begynd at integrere SEO i dine tekster allerede fra start! Du vil elske dig selv for at begynde at integrere SEO i dine tekster allerede nu. Ikke alene kan det tiltrække de rette kunder, men du kan også være heldig at blive ’spottet’ som ekspert indenfor dit felt.

For nyligt havde jeg en mentor-session med en kunde idag, som tidligere har købt Blog Workshoppen. Hun er flere gange blevet spottet til TV, ekspert-blogger mv., bl.a. ford hun har brugt alle værktøjerne fra workshoppen og har skrevet SEO ind i sine tekster fra den dag hun fik workshoppen!

Tænkt på bloggen som en mulighed for at vise dine fremtidige kunder:

– Hvad du duer til, og hvad du er ekspert i.

– Hvad du står for, og hvilken personality du har.

– Hvad man kan forvente, når man handler hos dig (ordvalg, filosofi mv.)

 

 

4. Ann Sofie Bækgaard, blogger og ejer af sofieb.dk.

Mit bedste blog-råd og det, der har givet flest læsere hos mig – det var, da jeg lagde det akademiske sprog på hylden og inviterede “sgu”, “fanden” og mine dybeste, mørkeste, mest skøre tanker indenfor på bloggen. Mine bedste råd til dig er: 1. Vær ærlig. HUD-ærlig. Giv lidt af dig selv. Vær personlig – ikke nødvendigvis privat. 2. Skriv fra hjertet. Råt for usødet og sig fuck til det akademiske sprog 3. Hav noget på hjerte – skriv ikke for at skrive. Men skriv fordi, du har et budskab (jeg har af selv samme grund har holdt pauser on/off med min blog).

 

 

5. Mia Gardum, blogger på GARDUM.dk, læser International Virksomhedskommunikation og Engelsk og er skribent hos Stiften.

Jeg får altid meget positiv respons, når jeg deler noget af mig selv med mine læsere. Dét som blogs kan, sammenlignet mange andre medier, er netop at være personligt, og derfor forsøger jeg altid at have en så personlig tone i min kommunikation med mine læsere som muligt – om så det er i indlæg, i kommentarfeltet eller over mail. Den personlige relation gør, at mine læsere føler et større tilhørsforhold, og derfor er mere tilbøjelige til at komme igen. – Og trofaste læsere er den bedste slags læsere! Hvor meget, man skal dele, er en smagssag, men mit eget mantra er, at det skal være personligt, men ikke intimt. Dén sætning har jeg altid i baghovedet, når jeg laver indhold til min blog, og det er også det råd, jeg konsekvent giver til videre, når nye bloggere spørger mig om hjælp.

 

 

6. Therese Hansen, blogger og co-founder af QED.dk og Scrum Master hos LEGO.

Mit bedste blogråd er enkelt. Tro på at det du ved er vigtigt og interessant for andre at læse om. De ting man selv er god til kan virke så åbenlyse for en selv at de er uinteressante, men for andre er de den viden som de lige står og mangler; Viden som bestemt ikke er åbenlys for dem. Vi har en tendens til at undervurdere vores eget ekspertise-felt – lad være med det.

 

 

7. Sidsel Hilding-Hamann, blogger på sidseloglasse.com og cand. mag i Oplevelsesøkonomi.

Vær konsekvent og sikker i din blog-stil. Man kan godt fristes til at skrive på den ene måde den ene dag og en anden den næste. Eller pludselig ændre drastisk på sin måde at redigere billeder på, fordi man har set noget lignende, der så sejt ud på en anden blog. Men jeg har efterhånden lært, at dét, ens læserne allerhelst vil have, er genkendelighed og indhold med et personligt aftryk.

 

 

8. Stinna Guldmann Marker, blogger på stinna.dk.

Når du starter en blog, så er mit allerbedste råd, at sætte pris på sine læsere. Ligegyldigt om din blog kun får få kommentarer, så husk altid at svare dine læsere. Det er dine læsere, som gør det sjovt og spændende at blogge.

 

 

9. Emma Thykier & Katja Lund Schjølin, bloggere på blamethebusiness.com.

Hvis man går og drømmer om at tilføje en ekstra blog til bloggosfæren (der i forvejen består af store mængder) så er det vigtigt at tænke sig rigtig godt om. Man skal kunne tilføje noget ekstra, eller anderledes, for at få en chance for at kvalificere sig til læsernes tid. Det er en god idé at have et klart fokus eller en niche, som modtageren kan forholde sig til, og dertil en skarp og genkendelig billedestil og ’tone of voice’. Hvis din blog har en stærk identitet, og dine læsere kan forholde sig til både den, og dig der står bag, så er sandsynligheden for at du kan knytte stærke bånd til trofaste læsere stor.

 

 

Har du selv et godt blogråd, som du gerne vil dele, så er du meget velkommen til at skrive det i kommentarfeltet.

Næste blogindlæg i serien ‘Mit bedste råd’ kommer til at handle om ‘iværksætteri’. Så stay tuned, hvis du vil have de allerbedste iværksætterråd fra en håndfuld seje iværksættere.

2 Comments

  • Tinne Bering siger:

    Tak for jeres råd. Jeg har selv lige startet min blog op med faglige indlæg omkring digital kommunikation og trends. Den største udfordring lige nu er at gøre opmærksom på min blog. Har I nogle gode råd hertil udover at lave SEO-venlige indlæg?

  • Alexandra Balshøj siger:

    Hej Tinne 🙂
    Du kan evt poste den i Ladies First-gruppen. Det lyder som indhold, der kan være relevant for mange der. Du kan også overveje om du skal have bloggen på Bloglovin. Jeg ved ikke hvor meget det bliver brugt mere, men det skader i hvert fald ikke.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *