Mit bedste juraråd til iværksættere

Netværk kan være kilden til mange ting – og i Ladies First arbejder vi i høj grad på at bruge vores netværk af seje kvinder til at dele viden, erfaringer og gode råd. Netop derfor har vi lavet blogserien ‘Mit bedste råd’, hvor vi indsamler gode råd indenfor en række relevante emner fra seje kvinder i netværket. Tidligere har vi bl.a. udgivet indlæggene ‘Mit bedste PR-råd‘ ogMit bedste blogråd‘, og nu er det blevet tid til et par gode råd om jura til iværksættere. God fornøjelse og husk at skriv i kommentarfeltet, hvis du har et juraråd du vil dele!

 

1. Caroline Sylvester, Legal Intern v. Advokatpartnerselskabet Kirk Larsen & Ascanius

At springe ud som iværksætter er for mange et spring ud i det ukendte, hvor udfordringer dukker op gang på gang. En af disse er lovgivningen – for hvordan er det nu lige det er med markedsføring, hvordan sikrer man fyldestgørende kontraktsindgåelse, og hvad hvis forretningen bare stormer frem, og man får behov for et kig ind i ansættelsesretten? Dette er nogle af de områder, som er rigtig vigtige at have sig for øje som iværksætter. Samtidig er det helt afgørende, hvordan man organiserer sig virksomhedsmæssigt, da specielt beskatningen påvirker virksomhedens økonomi i stort omfang.

Spørg løs! Det er mit absolutte bedste råd. Og spørg hellere en gang for meget end en gang for lidt. Lovreguleringen breder sig vidt, og du risikerer hurtigt at komme i karambolage med præceptiv lovgivning. I sidste ende kan det være en idé at søge professionel sparring hos en advokat – ja, det er muligvis en dyr fornøjelse, men hvor ville det ærgerligt, hvis lovgivningen kommer til at spænde ben for et ellers initiativrigt projekt.

2. Anne-Louise Andersen, Trademark & Legal Consultant hos Plougmann & Vingtoft, jurist med speciale i IPR, særligt varemærker, og markedsføringsret, sociale medier og beskyttelse af privatliv (brugen af cookies).

Beskyt dit varemærke! Kontakt en professionel rådgiver, således at du sammen med rådgiveren kan lægge den helt rigtige IPR-strategi der både beskytter dit varemærke, men også sikrer, at du ikke krænker andres varemærke, og dermed gør det muligt for dig at introducere verden for lige netop dine produkter eller ydelser. En IPR-strategi er ikke så dyr, som du forestiller dig, men konsekvenserne af IKKE at have en strategi, er langt dyrere end du kan forestille dig.

 

3. Line Bundgaard, revisor hos AP Statsautoriserede Revisorer.

Mange iværksættere starter sammen eller optager hen ad vejen en eller flere medejere. I den forbindelse skal man sørge for at få lavet en ejeraftale, som regulerer hvem der bestemmer hvad i ledelsen, om der gælder forkøbs- og/eller køberettigheder, hvad aftalen er omkring exit, hvilke arbejdsforpligtelser parterne skal levere osv.

 

4. Linda Ryge Eskesen, indehaver af Juridisk Kommunikation og er jurist og journalist.

Det lyder måske basalt men sørg for at få aftaler på skrift. Både de små og store aftaler. Man behøver ikke lave en kontrakt hver gang, men kan fx ofte nøjes med at sende en mail, hvor man opsummerer, det man har aftalt mundtligt og bede modtageren om at bekræfte det. Så har du dit på det tørre, både i forhold til at I har en aftale, og hvad I har aftalt.

 

5.  Sarah Keller Siegenfeldt, indehaver af CityShoppen.dk 

Går du med tanken om, at starte en B2C webshop, så skal du være opmærksom på de særlige (mange) regler på området. Der kom nye regler i 2014, hvor kunderne fx har op til 12 måneders fortrydelsesret, hvis ikke hjemmesiden oplyser om andet ved køb. Ydermere kan du få en bøde for ikke at oplyse herom!

 

6. Kristine Lemmiche Yssing, Ejer/indehaver af butikken Det Gyldne Dådyr I Aalborg, samt webshoppen www.detgyldnedaadyr.dk

Find en rigtig dygtig revisor! En du stoler på og føler dig tryg ved. Som iværksætter, bruger jeg rigtig meget tid på mit erhverv(min butik, webshop, kunder osv.), og det er dejligt at kunne have fokus på dette og ikke andet, det er alle pengene værd. – Hallo jeg er butiksindehaver og ikke revisor.

Kend din jura! – forhold dig og sæt dig ind i alle reglerne, i mit tilfælde er det primært handelsbetingelser, og gør disse tydelige overfor dine kunder. På den måde undgår du, ubehagelige overraskelser og du skaber en gennemsigtighed i forhold til dine kunder – Kunden har nemlig ikke altid ret! Man kan finde det meste jura på nettet og ellers kan man altid kontakte SKAT m.m, de er altid klar til at hjælpe.

 

_______

 

Har du selv et juraråd, som du gerne vil dele, er du meget velkommen til at skrive det i kommentarfeltet. Jo flere jo bedre!

Der er flere blogindlæg på vej i serien “Mit bedste råd”, og du kan bl.a. glæde dig til “Mit bedste jobsøgningsråd” og “Mit bedste forhandlingsråd” og “Mit bedste karriereråd”. Har du idéer til andre spændende emner, så kontakt os endelig!

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *