Stik næsen frem, lav fejl og sig pyt!

Foto af: Kirsten Adler

Da WhiteAway Group i foråret var på jagt efter en stærk profil til direktørposten i Skousen, faldt valget på en yderst kompetent kvinde med stor erfaring indenfor retail, ekspansion og langsigtet vækst – Majken Pape, tidligere CFO for Søstrene Grene. Med øje på bolden er Majken gået efter ledelsesposter, og vi har mødt hende til en snak om unconscious bias, kombinationen af karrierekvinden og rollen som mor samt gode råd til kvinder med ledelsesambitioner.

Tekst af: Nanna Pharsen

Navn: Majken Pape
Alder: 35 år
Job: Tidligere CFO for Søstrene Grene – nu CEO hos Skousen
Uddannelse: Har studeret økonomi på Aarhus Universitet, og har titlen cand.merc.aud


Unconscious bias, forældrekaffe og royale indspark

‘Unconscious bias’ er et begreb der forklarer situationer hvor vi træffer beslutninger eller foretager antagelser på baggrund af tidligere erfaringer og stereotype forestillinger – uden at være bevidst om det. Det sker hver dag. Alle steder. I Skousen bliver man sikkert overrasket over at møde en kvindelig hvidevaresælger, for mange af os vil tænke på en mand hvis vi blive bedt om at forestille os en hvidevaresælger. Til gengæld, hvis du skal forestille dig en forælder der dukker op til fastelavn i børnehaven med hjemmebagte fastelavnsboller – så vil de fleste forestille sig en kvinde.

Men for Majken er det vigtigt at nedbryde både implicitte og eksplicitte fordomme, for at skabe større diversitet på arbejdspladsen. Det er blandt andet derfor Majken er med i netværket Bestyrelseskvinder, der arbejder med at gøre kvinder mere synlige til bestyrelsesposter og øge diversiteten indefra.

Når det kommer til sine egne rollemodeller, har der ikke været mange på Majkens rejse mod toppen, men fremhæver blandt andet Kronprinsesse Mary, som netop adresserede kvinder i ledelse og unconscious bias i sin tale til Women’s Board Award 2017.

Hovsa, tænkte jeg – det der unconsciuous bias, det forklarer da næsten det hele – og siden har jeg grublet en del over det. Hvordan det har påvirket den verden vi kvinder skal agere i – og opfattelsen af os selv og hinanden som kvinder.

Kampen mod samfundsnormen
Majken oplever i høj grad selv, hvordan unconsciuos bias spiller ind i hverdagen. Hun oplever forventninger fra samfundet til at hun i højere grad bør hente og bringe børn, tage barnets første sygedag osv.

“Jeg oplever det sådan, at vi kvinder i højere grad bliver pålagt opgaver. Hvem kommer med hjemmebag? Hvem sørger for legegrupper? Hvem arrangerer fødselsdage? Hvem husker dit og dat? Om det er fastelavnstøj eller en tom mælkekarton til girafprojekt. Lad mig sige det sådan – det er let at fejle. Glemme den der mælkekarton.”

Og der er ikke noget værre end at erfare, at det er dit barn, der ikke fik lavet en giraf.

Majken mener det er svært, men nødvendigt at acceptere, at man ikke lever op til de forventninger, der er i samfundet. Ikke bare for at blive direktør – men nærmest for at kunne bestride et fuldtidsjob.

“Vi skal lære at sige, at det er okay sende far til forældrekaffe, eller at jeg er en god mor, selvom jeg ikke kommer med fastelavnsboller – eller køber dem hos bageren. Der er nogle forventninger vi ikke lever op til – men hvem er det vi skuffer? Hvem er det vi vil leve op til? Det kommer indefra og vi skal turde at gøre op med det.”

Majken pointerer, at bolden til dels ligger på kvindernes side – kvinder skal ikke vente på en samfundsændring, men selv tage kampen op mod samfundsnormen og turde prioritere karriere og ledelsesambitioner.

Karriere og moderskab er ikke uforenelige
Mange kvinder har en opfattelse af, at der må foretages et valg mellem børn eller karriere. I hvert fald mens børnene er små. Majken fortæller at hun ikke føler at hun har givet afkald på noget, men at hun også har været i tvivl omkring sine valg undervejs.

Jeg er der, hvor jeg er i dag uden at have arbejdet umenneskeligt mange timer. Jeg har nok arbejdet mere end fuld tid, men jeg har slet ikke siddet 60 timer om ugen.

“Det er et spørgsmål om at være effektiv når du er til stede – både på arbejdet og som forældre. Hvis der er Luciaoptog i børnehaven, så skal jeg selvfølgelig afsted, også selvom jeg må køre kl. 13. Fleksibilitet er en nødvendighed med små børn. Hvis virksomheder vil tiltrække kvinder, så er det altså er must. Helt ærligt – så vil far jo også gerne til Luciaoptog”

Efter en travl hverdag fylder forældreintra, vasketøj og madpakker som i utallige andre familier. Det kan være svært at huske det hele med løse ender fra dagens møder og mails der lige må afsted om aftenen. Der er da glippet et forældremøde eller en optræden af og til.

”Nu er mine to store børn 10 og 12 – og de sørger selv for madpakker, pakker svømmetøj og melder sig til fødselsdage. De har nok lært på den hårde måde, at hvis man glemmer håndklæde, så er det rigtigt irriterende og ærgerligt. Men de er blevet meget selvstændige.”

De har lært at sige pyt – og de har set at man kan lykkes selvom man ikke er perfekt. Livet går videre.

Majkens 3 råd til kvinder med ledelsesambitioner

1. Drop perfektionismen

“Vi er så frygteligt perfektionistiske, vi kvinder. Hvis det ikke er til topkarakter, så tør vi jo nærmest ikke at gå i gang. Når man så kommer ud og oplever hvordan virksomheder ledes på højeste niveau, så er vi mange der kan gøre det ligeså godt. Vi tror ikke nok på os selv. Mange steder er 80-90% altså ganske fint.”

2. Stik næsen frem

“Man kan ikke vente på at nogen ringer på. Man bliver nødt til at stikke næsen frem for at blive set, så vis dit potentiale og dine ledelsesambitioner. For nylig lavede jeg et LinkedIn opslag for at gøre opmærksom på, at jeg er i markedet for bestyrelsesposter – og har fået et par spændende henvendelser.”

3. Lav fejl og sig pyt

”Vi skal turde at fejle, både som forælder og som karrierekvinde, og vi skal tillade os selv at fejle, lære af fejlene og tilgive os selv for dem. Vi er jo bare mennesker. Ork, jeg har fejlet mange gange – og endnu oftere turdet at fejle, men hvor jeg lykkedes. Ellers var jeg ikke kommet så langt.”


 

WhiteAway Group er samarbejdspartner med Ladies First, og indlægget er sponsoreret som en del af samarbejdet. Vi siger tusind tak til Majken Pape for et spændende interview.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *