Uden titel

Denne tekst er som mig. Uden titel. Midlertidigt. Titler er der nok af. Men har de værdi, hvis ikke de er dækkende. Titler føles for mig som at kravle ned i en størrelse ekstra small. Slim fit. Med modal og elastan, der på alle tænkelige og modarbejdende måder, prøver at forme os i en figur, der er idealiseret. Men reduceret. En figur, der passer ned i en lille snæver kasse. Som en absurd, begrænsende ramme. Paradoksalt nok, helt uden kant.

Skrevet af Mette Holmgaard Andersen, co-lady i Ladies First X Viborg og stifter af GROBUND

Overskrifter med versaler og velformulerede brødtekster, forblinder os til at tro, at vi kan købe os til selvværd. Det kan vi ikke. Det er manipulerende. Og det var mig, der tidligere forfattede teksterne.

Tanken om titel-kasserne gør mig panisk og klaustrofobisk. Jeg har været der. Mere eller mindre selvforskyldt har jeg forsøgt at mase mig selv og mit liv ned i en særlig udvalgt kasse. Som en skål gærdej, med de ingredienser som livets opskrift dikterer. Egentligt har jeg aldrig følt mig målrettet, men når jeg i dag, 33 år, ser tilbage på de sidste 15 år af mit liv, har jeg ubevidst arbejdet beslutsomt mod mine mål. Men jeg har aldrig været eksplicit omkring min målsætninger – hvad nu hvis jeg fejlede på vejen.

Jeg var der. Familie, hus, uddannelse, karriere og partnerskab i et reklamebureau. Min opskrift. Fuldendt. Men lige efter bogen. Jeg havde fyldt min skål, og så begyndte dejen at hæve. Den ulmende, gæringsproces havde jeg i al sin enkelthed overset. Det arbejdede sig langsomt op indefra. Overfladen krakkelerede.

Når gærdej bliver til surdej, skal strategien skiftes.

Jeg har skiftet skål. Den er mere rummelig, og det smitter automatiske af. Mit livs grundingredienser er intakte, men nu er der plads til at eksperimentere.

Jeg har lovet mig selv, at min nye opskrift ikke udleder samme mængde varm luft. I stedet skal den skabes i et fundament af mening. Jeg har genformuleret et mål. Og for første gang, efter flere tilløb, sagt det højt. Det har sparket mig ned et par gange.

Jeg skal retfærdiggøre overfor mig selv, at jeg har afveget fra opskriften, men jeg skal også forholde mig til andres reaktioner.

Lige nu savner jeg faktisk en titel. En titel jeg kan gemme mig bag – som et slags skjold. Imens jeg øver mig i det eksperimenterende felt – i at finde fodfæste. Fodfæste på de tektoniske plader, der stadig bevæger sig ukontrollerbart. Jeg vil lære at elske processen og ikke fokusere på målet.

Med tiden bliver jeg sikkert bedre til at sætte ord på. Ærlig talt – det hele giver rigtig meget mening. To personer i mit liv, jeg tilbringer mest tid med, har benene plantet solidt i tekstilbranchen. I vores snakke har jeg forstået, hvordan vores viden kan kombineres og skabe værdi. Projektet ’GROBUND’ har taget form i takt med at min indsigt i modebranchen er vokset. Det er samtidigt blevet åbenlyst, hvordan mit nye fokus også underbygger mange af mine grundlæggende interesser og værdier.

Jeg synes, at modeindustrien kan være fordummende og intetsigende. Altså den diktatoriske form for mode.

Den vi møder i modebladende, hvor fast fashion og udmagrede modeller med tomme blikke fortæller os, hvad vi skal. Og den verden hvor overskrifter med versaler og velformulerede brødtekster, forblinder os til at tro, at vi kan købe os til selvværd. Det kan vi ikke. Det er manipulerende. Og det var mig, der tidligere forfattede teksterne. Put mig ALDRIG i den kasse.

Men i mit cand. mag. kommunikations hjerte ved jeg også, at vi har mulighed for at udtrykke os gennem vores påklædning. Det er aktive tilvalg. Ligesom ligegyldighed omkring påklædning er også et valg. Men vores forståelse af mode er lullet ind i en fortælling om smukke print og klædelige snit. Ikke sandheden om miljøbelastning, underbetalte syersker – primært kvinder og børn, dårlige arbejdsforhold og brug af kemiske og sundhedsskadelige stoffer. Pludselig er den smukke blomstrede kjole ikke så smuk længere. Og pludselig falmer den power-pink farve – sommerens must have.

Mit arbejde med GROBUND består i skabe et alternativ til fast fashion. Det handler om oplysning og vejledningen. Om hvilke til- og fravalg, vi kan gøre i købsprocessen. En stadig spæd og unavngiven opgave. En ny, eksperimenterende og meningsfyldt vej, hvor jeg har trådt de første skridt og etableret de tidlige stier.

Jeg er nu klar til at invitere andre med.

Følg gerne min vej på grobund.com, Facebook eller Instagram @grobund_denmark.

INFO OM GROBUND:
Grobund er nyt dansk, bæredygtigt brand, der ønsker at udfordre fast fashion og give dig et alternativ til den konventionelle modebranche. Bag brandet står Mette Holmgaard Andersen. Det er Mettes overbevisning at Less is the new more – og det skaber fundamentet for hele tankegangen i Grobund. Grobund designer klassiske, nordiske styles, der giver værdi i dag, i morgen og på sigt. Grobund er i øvrigt GOTS-certificeret i hele produktionen og supply chain.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *