Vi er kommet for at blive!

Vi befinder os i hjertet af Århus, nærmere bestemt i en lille designbutik ved navn Interiørfabrikken. Butikken er ikke særlig gammel – faktisk har den lige haft 1 års fødselsdag d. 1. november 2016. I butikken er stemningen varm og afslappet, og der bliver grint og sludret i lokalet. 70 forskellige designere fylder godt i butikken, men det er svært at sige nej, for der er virkelig mange dygtige unge designere i Danmark. Ved kassen står butikkens ejere Pernille og Tea og er i gang med hjælpe en kvinde med valg af øreringe. Det kan være en lang proces, når der er så mange smukke og forskellige smykker.

Y39A0313

Tekst og billeder af: Soffy Dombernowsky

I dette blogindlæg skal I møde to seje kvinder, hvis hjerte brænder for design, og særligt up-coming design kreeret af danske designere.

Hvordan er Interiørfabrikken opstået, og kan I fortælle kort om konceptet?
Pernille ville gerne starte sit eget, og havde løbende kigget på lokaler. Så fik hun tilbuddet om lokalerne I Fredensgade 29 og var hooked. Tea gik egentligt i skole, men drømmen om en butik med Pernille vægtede højere, og det tog kun 12 timer at overveje ideen, og svaret var ja. Vi har fælles venner i designbranchen, men havde egentlig kun kendt hinanden i lidt over et år.

Det er altid en proces at lære hinandens grænser at kende og ikke mindst hinandens styrker og svagheder.

Inden butikken åbnede, havde vi mange og lange snakke om forventninger, ideer osv. Vi ser det som en styrke, at vi har en forholdsvis ny relation, selvom det selvfølgelig også kan give udfordringer.

Hvad er interiørfabrikken?
Det er lidt en følelse af et butiksfælleskab, dog kun med to ejere. Vi fokuserer på upcoming dansk design og supplerer op med håndplukkede udvalgte varer. Hovedfokus er på upcoming design fra Århus området, men vi repræsenterer efterhånden designere fra hele landet.

Der er virkelig mange dygtige designere i Århus, og vi ville gerne give dem mulighed for at have et sted, hvor de kan vise deres produkter frem, når markedssæsonen er ovre. Vi går aldrig på kompromis med produktets kvalitet. Det er fremfor alt vigtigst, at vi kan stå inde for kvaliteten og udførelse. Vi får mange henvendelser fra nye designere, der gerne vil have deres produkt i vores butik, men det er bestemt ikke altid, at vi siger ja. Det er yderst vigtigt, at vi tror på produktet, og på at vi kan sælge det.

Det halve salg ligger i vores begejstring, og derfor er der ikke mange produkter i butikken, som vi ikke selv ville eje og indrette os med.

Y39A0245

Har I så opdaget nogle ting ved hinanden, som er vildt irriterende ?

Vi er meget enige om at hinanden kan være vildt irriterende, men sådan er det jo. Vi kan jo ikke være perfekte i alt, hvad vi gør.

Vi kommunikerer rigtig meget. I opstartsfasen var vi sammen konstant i butikken. Nu er det kommet på et mere “normalt” niveau, og der er plads til pauser fra butikken og hinanden. Men vi er blevet meget bevidste om, hvor vi fortsat irriterer hinanden grænseløst, og det er noget vi nok altid skal arbejde med. En af udfordringerne er, at man skal fortsætte med den tætte kommunikation og ikke tage det for givet.

Den anden er ikke tankelæser, og vi øver os stadig på at bede hinanden om hjælp, så vi ikke drukner eller bliver irriterede på hinanden.

Hvad er jeres styrker?
Pernille elsker systemer og struktur. Hun laver alt det økonomiske og er genial til at sætte ting i system. Hun har en fantastisk evne til at skabe overblik og sammenhæng. Teas styrke er salg og kundekontakt, og hun har det primære ansvar for vores instagram.

Vi er gode til at grine og hygge sammen, og for os er det rigtig vigtig. Vi er enormt forskellige, men vi supplerer hinanden godt.

Y39A0276

Vigtigheden ved Instagram og vores succes på det medie, er at vi ikke kun poster i butikkens åbningstid, men at vi er online når andre mennesker holder fri, det kan vi tydeligt se på antal af likes, salg og kommentarer. Vi poster flere gange om dagen og starter allerede med et post kl. 7.00, som giver god mening, da der er mange der tjekker telefonen inden job osv.

Hvad er det som er som er så fantastisk ved designbranchen?
Design og brugskunst har altid haft vores interesse og før vi åbnede butikken sammen, kunne vi indimellem skrive op til 80 sms’er dagligt om nyt interiør og ideer til hjemmet. Vi har begge en forkærlighed for dansk design og genbrugsfund, og det er en af de vigtigste grunde til at åbne en butik som vores.

Vi bor begge en smule skævt og elsker historien bag designet. Derfor har vi også mødt, næsten alle vores designere personligt. Historien er en vigtig del af selve designet.

Y39A0299

Hvorfor er det fedt at være selvstændig?
Det er befriende og rart at sælge lækre produkter. Det er til at tage og føle på, men det er hårdt og usikkert at være selvstændig og der er enormt mange faktorer, som vi ikke selv kan kontrollere. Der er altid arbejde, og det er en øvelse at lære at holde helt fri.

Butikken er jo en del af familien og lidt vores fælles barn.

Udfordringerne ved at starte op som selvstændige er mange, og man skal indimellem have is i maven. Vores styrke i opstartsfasen har nok været, at vi har været realistiske omkring salg og besøgende.

Pernille er pessimisten og Tea optimisten, og derimellem er vores fælles forventninger til butikken. Dog er vi blevet positivt overraskede, ikke kun over mængden af kunder, men mest af alt over støtten fra de danske upcoming designere og deres lyst til at være en del af vores drøm.

Hvad er jeres drøm?
Inden længe får vi en webshop, og vi håber og tror, at vi med webshoppen, vil kunne komme til at leve af forretningen, og at vi kan have alt vores fokus på butikken uden at skulle tænke på økonomi, og dermed ikke være afhængig af at skulle arbejde ved siden af.

Y39A0247

Vi kan mærke, at markedsføring på de online kanaler har givet en stor interesse for kunder flere steder i landet, og derfor vil det være oplagt at få webshop. Butikken er dog det hele værd – selvom vi indimellem skal trække vejret dybt, rase ud på hinanden og panikken kan snige sig ind.

Der er ingen tvivl om, at når vi gør status for det sidste år, så er Interiørfabrikken kommet for at blive og vi må konstatere at det har været en åbenlys succes.

Det tager tid at skabe en stor kundegruppe, men vi kan mærke, at den aarhusianske befolkning gerne vil have kvalitetsdesign, interiør der kan holde til flere generationer, og som man ved ikke er blevet skabt af børnehænder i Bangladesh.

Gode råd på vejen
Hvis vi skal give et godt råd videre, så er det ”gør det”, men vær realistisk. Arbejdstiden er voldsomt stor i starten og lønnen er nærmest ikke eksisterende. At være selvstændig er mere end et fuldtidsarbejde, og det er vigtigt at ens netværk er indforstået og vil støtte op om det.

Y39A0278

LogoIF

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *