Det jeg havde kæmpet med under studierne viste sig pludseligt at blive en kæmpe fordel

Signe Bisgaard Nielsen, der er medlem af netværksgruppen Ladies First Business, oplevede gennem hendes skoleliv, at hendes evne og trang til at visualisere information, situationer og viden ikke var værdsat… eller forstået. Først da hun kom på kandidaten i Oplevelsesøkonomi gik det op for hende og hendes medstuderende at hendes illustrationer kunne skabe stor værdi. Nu kører hun virksomheden Snigne Design på andet år og har glade kunder som fx Skanderborg Festival og Tallships Fredericia.

 

Hvor længe har du været selvstændig, og hvad tilbyder du dine kunder?

Jeg oprettede mit CVR nr. den 1. oktober 2012, samme dag som jeg flyttede ind på kontorfællesskabet idéRiget. Jeg tror man skal være meget disciplineret for at drive virksomhed hjemmefra – så ugerne forinden var jeg rundt og besøge en masse kontorfælleskaber i byen. Af de mere kreative besøgte jeg blandt andre StartupCity, LynFabrikken, Palmehaven og Godsbanen – men da jeg så idéRiget var jeg solgt med det samme. For mig er vores kontor den perfekte blanding af business, kreativitet og hygge. Vi spiser frokost sammen hver dag og har frugt og fredagsøl med i huslejen. En gang om måneden mødes vi og siger hej til de nye lejere og det føles så dejligt at være en del af et fællesskab af selvstændige. Så har man altid nogen at snakke med eller spørge til råds.

Jeg sidder ved mit bord i stuen, hvor jeg har de ting, jeg skal bruge, når jeg tegner og animerer. Fællesnævneren for det jeg tilbyder er info-grafik. Altså tegninger, illustrationer, animation og lign. der formidler en information eller et budskab. Man kan vel nærmest sige, at jeg er en visuel konsulent. Jeg laver både tegnefilm, visuelle referater, grafisk facilitering, logodesigns og procestegninger. Lige for tiden er det animationer, jeg arbejder mest med.
Hvordan gik det til, da du startede din virksomhed?

Jeg har altid tegnet – men jeg har ikke altid vidst, at jeg skulle være illustrator. Faktisk synes jeg, det har været lidt af en udfordring at skabe plads til ”mine streger” i en verden fyldt af tekst. Når jeg kigger mine noter og kompendier igennem fra universitetet, så er der tegneseriefigurer, doodles og illustrationer over alt. Men i opgaver og eksamener var de ikke velkommende. Så tegning blev lig med fritid, og jeg var mere eller mindre overbevist om, at behovet for visualiseringer var mit eget behov eller højest en hyggelig afveksling fra resten.

Jeg startede så på min kandidatuddannelse på Oplevelsesøkonomi og oplevede, at mine tegninger blev relevante for andre end mig selv. Når vi lavede gruppearbejde brugte vi ”mine streger” til at beskrive læsegruppens proces, identitet, produkt eller konklusion.

Efter specialet blev jeg inviteret ind på Studentervæksthus Aarhus af en af mine medstuderende og kom på den måde i kontakt med et startup-miljø, som jeg ikke vidste fandtes. Og så fik jeg travlt. At sætte billeder på ord er et eftertragtet produkt – særligt fordi universitetet IKKE har en tradition for visuel simplificering og ekstern formidling. Det jeg havde kæmpet med under studierne viste sig pludseligt at blive en kæmpe fordel. Samtidig blev tanken om at starte op selv mindre og mindre skræmmende. Til sidst sprang jeg ud i det og har arbejdet med tegning og animation lige siden.

Hvad motiverer dig i dit arbejde?

For det første motivere det mig, at jeg ved, at det, jeg er god til, er det, jeg bliver betalt for. At se, at mit arbejde gør en forskel for andre end mig selv.

For det andet holder jeg meget af min arbejdsproces, fordi jeg får mulighed for at snakke med mine kunder om det, dé brænder for. Det er et helt særligt nærvær, jeg oplever, når vi sidder til et indledende møde og tegner skitser i fællesskab for at nå frem til de symboler og billeder, som beskriver et produkt eller en virksomhed bedst.

For det tredje nyder jeg at være selvstændig. Jeg kan selv vælge hvilke opgaver, der giver mening for mig og derved tage mit arbejde i den retning, der føles rigtig; lære nye teknikker og redskaber hvis jeg vil.

Hvilke opgaver arbejder du med lige nu?

Lige for tiden arbejder jeg meget med animationer og speed-drawings. Rent teknisk laver jeg en optagelse af mig selv mens jeg tegner, hvorefter jeg speeder optagelsen op og lægger en fortællerstemme på . Det er en helt anden måde at arbejde på end når jeg tegner illustrationer, fordi processen er det, der er i fokus og ikke kun den færdige tegning. Vi bruger relativt meget tid hver dag på at skimte os igennem meget store mængder af tekst for at finde den relevante information. Så det er et efterspurt produkt blandt mine kunder, når de skal forklare et komplekst budskab eller scenarie. Den seneste video tegnede jeg eksempelvis til Smukfest som lige er gået over til et helt nyt betalingssystem.

Hvad har været mest udfordrende, og hvordan har du klaret disse udfordringer?

En ting, som kan gøre mig ret ked af det, er, når jeg møder en kunde, som jeg ikke kan stole på. Hvis jeg for eksempel har aftalt, at kunden kan bruge mine tegninger til et bestemt formål, og vedkommende så i stedet bruger dem til et andet formål, tjener penge på at sælge tegningerne videre eller tager mine skitser (uden at betale), men giver opgaven til en anden. Det er heldigvis kun sket er par gange, og økonomiske set har det ikke været noget stort problem. Jeg kan dog mærke, at det går mig på, og jeg har taget mig selv i at ligge søvnløs, mens jeg spekulerer over, hvordan man dog kan få sig selv til at gøre den slags.På den baggrund er jeg begyndt at skrive arbejdskontrakter. Før jeg går i gang med en opgave, sender jeg et tilbud til mine kunder sammen med en kontrakt, som beskriver, hvad tegningerne må bruges til, og hvilke rettigheder der hører med. I starten var jeg i tvivl om, om det ville virke aggressivt eller mistroisk, men har heldigvis kun oplevet positiv respons. Mange kunder foretrækker selv få en kontrakt, så de ved, hvad jeg forventer af dem.

Har du et godt råd til andre, der skal til at starte egen virksomhed?

Vær ærlig. Det kan være svært til tider, for der er mange, der vil påstå, at det kun er de positive historier og elevatortaler, der kan bruges i en opstart. Men min erfaring er, at man kommer absolut længst med ærlighed. Jeg kan også anbefale, at man undersøger, hvilke muligheder man har for sparring og netværk allerede. Det kan være godt at få andres øjne på sine ting en gang i mellem.

4 Comments

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *