Digitale tendenser og trends

Tirsdag d. 24. maj havde vi det største event i Ladies First historien med 150 deltagere – WOW! Det foregik i København på det smukke Rainmaking Loft på Refshaleøen. Der var en fantastisk energi i rummet og alle var spændte på at høre mere om aftenens emne, Digitale Trends.

Vi startede med at få en introduktion til stedet, nemlig Rainmaking Loft. Ida fra Rainmaking var begejstret over at se så mange kvinder på stedet, da det er et start-up kontorfælleskab med rigtige mange mænd. Når man som start-up benytter sig af Rainmaking Loft faciliteter, kan man være sikker på at kunne fokusere 100% på sin start-up, der er nemlig folk, der klarer alt det praktiske og så har de også en masse events for deres start-ups og andre interesserede, fx. Tech & Tonic den 3/6, hvor alle er velkomne.

IMG_20160524_172012Ida fra Rainmaking Loft byder velkommen

Digitale tendenser
Astrid Haug, konsulent i politisk kommunkation og sociale medier, var første oplægsholder. Astrid lagde ud med at fortælle, at mange af de digitale tendenser vi ser nu om dage, faktisk er opstået for mange år siden, enten som ord eller som reelle ting. Som eksempel opstod Artificial Intelligence (AI) som ord i 1953, og sociale medier dukkede op i 1997.

Virtual reality bølgen har vi snakket om siden 80’erne og mange af de trends vi taler om i dag som realiteter, har været på vej de sidste 100 år.

Til gengæld går udviklingen hurtigere og hurtigere, og det er derfor vi nu ser et kæmpe boom indenfor forskellige digitale trends og derfor der tales om den 4. Industrielle revolution – vi befinder os i en tid, der kommer til at forandre – og allerede har forandret – verden og den måde vi er sammen på.

Hvor er det digitale samfund på vej hen?
Mange af de fremtidstendenser vi har talt om i mange år, fx Artificial Intelligence og Virtual Reality er de største nye boomere.

Du interagerer med kunstig intelligens hver dag – når du går på Facebook, er du eksponeret for en algoritme, som viser dig de ting, du er interesseret i – det er kunstig intelligens. Det helt store spørgsmål er så, hvor intelligent det kan blive.

I fremtiden vil vi højst sandsynlig også se flere robotter som kommer til at erstatte almindelige jobs. Der er forskellige meninger om, hvor mange og hvornår, men vi ser det allerede i supermarkeder, hvor der kommer flere og flere selv check out kasser og færre og færre kassedamer. Astrid mener dog, at hvis man arbejder med noget, der har et kreativt aspekt, så behøver man ikke føle sig truet lige med det første. Dog er der nok en del middelklassejobs, der kan erstattes af intelligente maskiner. erstattes af robotter.

 

Trend: Digital Detox
Johanne fra Hello Monday var dagens 2. Oplægsholder. Hello Monday er et digitalt bureau, hvis ydmyge missione er at gøre mandag til den bedste dag. Hello Monday har 3 kontorer: et i København, et i Århus og et i New York. Hello Monday gør tingene anderledes end mange andre digitale bureaur – fx fakturerer de ikke i timer – de registrerer slet ikke timer, da de tror på, at der dør en god ide, hver gang man skal registrere timer. Det bliver til mange døde ideer i det lange løb. Hello Monday tænker i digitale oplevelser, når de skal løse opgaver for kunderne, men prøver at lade være med at kigge på hvad andre gør, så de ikke bliver stressede over det.

IMG_20160524_181729Johanne fra Hello Monday fortæller om nogle af de strategier, der gør Hello Monday til et lidt anderledes digitalt bureau. 

Johanne gennemgik flere af Hello Monday’s cases for de 150 ladies i København, fx en af deres nyeste, en idé de pitchede til Deutche Telekom. Hello Monday pitchede ideen om NOMO (No One is Missing Out), som modpart til FOMO (Fear Of Missing Out). NOMO er en lille, fysisk dims, der giver din telefon et timeout – så hvis du har et møde eller er sammen med venner eller familie kan alle lægge deres telefon på NOMO, der så sørger for, at man ikke bliver forstyrret – altså et modtræk til den digitale og online virkelighed, de fleste af os befinder os i konstant, hvor vi altid bliver forstyrret og lider af FOMO.

Både Johanne og Astrid Haug mener, at digital detox, som fx NOMO, er en af de digitale trends vi vil se mere af i fremtiden – vi holder op med at være PÅ hele tiden.

Hack din marketing
Ditte Cramer er growth marketeer hos Founders og hun fortalte om growth hacking, som handler om, at ændre/hacke måden, vi normalt laver marketing på. Growth Hacking er i høj grad en term, der bruges i start-up verdenen, da start-ups ikke har så mange penge, og derfor ofte er nødt til at tænke i hacks, der har stor effekt, men ikke koster ret mange penge. De primære elementer i growth hacking er: kreativ marketing, at analysere data og teste viden, samt software udvikling og automatisering.
Ditte forklarede, at fordi de traditionelle reklamekanaler er overfyldte, vil Founders gerne gøre noget mere og anderledes, samt fastholde deres kunder. Indenfor growth hacking går man ikke så meget op i brand awareness, men har mere fokus på ROI – return of investment eller på dansk – afkastet af en given investering.
Gennem forskellige eksempler på arbejdsgange fra Founders og eksempler på, hvordan man kan growth hacke hjælp Ditte os til at blive lidt klogere på et emne, der er en af de største digitale trends for tiden og som vi helt sikkert vil se mere af.

Tusinde tak for en god aften til både publikum, oplægsholdere og også til Rainmaking Loft.

IMG_20160524_170700Fuldt hus på Rainmaking Loft

1 Comment

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *