Fra kunder til community

Hvad laver en community manager? Hvad er et community egentlig? Og hvorfor er det vigtigt for dig, din virksomhed og fremtiden? Vi har talt lidt om community building med Trine Ravnkilde Frederiksen, der er iværksætter og en af de mest erfarne community manager vi nogensinde har mødt.

Trine er founder af Go For It Consulting og blandt andet community manager for Nerdy Speakers StartUps, (affiliate link), som er Soulaima Gouranis og Anne Skares kursus i at blive foredragsholdere. Ladies First har indgået et samarbejde med Nerdy Speakers StartUps, så du lige kan få nu kurset OG en bonus på to timers online foredragstræning for 5000 kr. inkl. moms – (sign-up foregår her (affiliate link)

 

Hvem er du?
Mit navn er Trine Ravnkilde Frederiksen, og jeg er community-nørd! Jeg har mere end 8 års erfaring som selvstændig, og har prøvet næsten aaaaaalt man kan komme ud for af både succeser og fuck ups. Jeg er founder i Go For It Consulting, hvor vi hjælper verdens dygtigste nørder og virksomheder, med at skabe inspirerende og givende communities.

Hvad laver du?
Jeg hjælper virksomheder med at skabe fede communities omkring deres budskaber, og så hjælper jeg iværksættere, konsulenter og forfattere med at blive rigtig dygtige community-managers.

Et community er den korteste (og sjoveste) vej mellem dig og dine kunder, og er fremtidens markedsføringskanal.

Det er ikke alle der skal have et community, men sandheden er, at har du et fedt produkt eller et spændende speciale, så har dine kunder lyst til at interagere med dig og ikke kun ”like” dig. Jeg lever af at forbinde fantastiske mennesker som dig, med de kunder der står og mangler dig og din viden.

Hvorfor gør du det?
Helt ærligt – jeg er blevet så træt af de mange marketingsmonologer man bliver udsat for konstant. Og jeg blev træt af at være en del af det. Jeg var så træt af at optage annonce-film, at skrive annoncetekster, at tænke i rubrikker og tvspots, og at tvinge mig ind i folks privatsfære gennem betalte annoncer. Markedsføring ER nødvendigt, og annoncering er nødvendigt – men jeg følte ikke jeg var i øjenhøjde med mine kunder.

Jeg savnede en dialog, og et fællesskab med mine kunder.

Hvad er community building?

Community building er helt kort sagt, at bruge internettets magiske kræfter, til at samle nogle mennesker om et emne der interesserer dem.

Som iværksætter, forfatter eller konsulent er det ofte dit produkt eller din viden vi rigtig gerne vil samle dem om. Sandheden er, at har du et produkt eller en viden der er fantastisk, snakker folk allerede om dig. Så du skal sådan set bare købe nogle lækre virtuelle lænestole og brygge en virtuel kop kaffe til dine kunder, så den gode snak fortsætter.

Hvorfor synes du, det er vigtigt?
Jeg tror fuldt og fast på at communities er the missing link mellem dig og dine kunder. Jeg tror at tiden er løbet fra marketingsmonologer, men derimod desperat kalder på kundedialoger og interaktioner.

Mere end 62% af de kunder der er aboslut sværeste at nå med traditionel markedsføring, siger selv at det der gør dem til loyale kunder, et interaktion med den virksomhed de handler med. Ud af den samme gruppe mennesker, vil kun 1% få tillid til en virksomhed gennem traditionel markedsføring. Det er jo viiiiillldddtttt!!!

Gennem et community kan du fortælle din historie. Du kan give generøst af din viden, samtidig med at du tjener penge. Du kan få direkte feedback fra de kunder der kender dig bedst, og kan mærke med det samme hvad der virker og hvad der ikke virker.

Iværksættere er ofte nogle af de mest omstillingsparate mennesker der findes, og kombinerer man det talent med den viden du får serveret ved at interagere med dine kunder, har du altså opskriften på succes.

Arbejder du på dit community på en fed og inspirerende måde, vil dine kunder blive dine bedste ambassadører og hjælpe din virksomhed med at vokse og stråle. Lyder det ikke fedt?

Hvem er det vigtigt for/er det vigtigt for alle?
Det er ikke alle der bør, eller kan, have et community. Et community er ikke et easyfix for at tjene kassen. Og det er ikke – gentager – IKKE et en reklamesøjle hvor du kan hænge den samme gamle, slidte plakat op igen og igen.

Et community er en organisk masse der bevæger sig, vokser, skrumper, kræver, giver, stinker og beriger dig.

Communitybuilding er vigtigt for dig der har en omfangsrig specialviden. Det er vigtigt for dig der er forfatter, konsulent eller iværksætter. Det er vigtigt for dig der i forvejen laver en masse fedt indhold omkring dit emne, men måske har fornemmelsen af at stå og råbe ud i et tomt rum. Det er vigtigt for dig der ønsker at positionere dig stærkt indenfor dit felt.

Kan alle gøre det?
Niksen biksen, Karen Blixen! Det er bestemt ikke alle der kan gøre det. Ikke fordi det er specielt svært. Men fordi at dit community kan lugte det på dig, hvis du i virkeligheden ikke rigtig gider være der. Et community kan kun ledes af en der har lyst til at være der, en der elsker at være (digitalt) social, og en der har de sygeste kundeservice-skills!

Men det, fleste mennesker kan gøre, er at ansætte en Community-manager! Jeg ved godt det lyder så fancy-pancy og enormt omstændigt, men det behøver det virkelig ikke være. Det er et oplagt studiejob da det ikke behøver være mange timer om ugen, kan gøres uanset hvor man bor i landet, og er en muskel vi får brug for at have trænet enormt meget i fremtiden. Som iværksætter generelt, vil jeg altid råde dig til at fokusere på det der skaber værdi for dig og din virksomhed. Og hvis du ikke lige elsker tanken om at være en online kundeservice-ninja, så er der rigtig mange der står klar til at hjælpe dig med at skabe et inspirerende community.

Skal det være online eller kan man også opbygge et offline community?
Jeg tror at communities fungerer absolut bedst hvis der er elementer af begge dele!

Når du er investeret i et digitalt community, vil langt de fleste have behov for også at mødes ude i den virkelige verden. Kald det en slags ”hudsult”. Derfor er det altid en god idé at lave en strategi for hvordan du kan udvide dit digitale community til også at eksistere udenfor skærmen.

Hvad er fremtiden for communities? Både on- og offline
Communities bliver et helt centralt emne i fremtiden. Både indenfor markedsføring, politisk indflydelse og samfundsudvikling.

De nye digitale spilleregler har skabt helt unikke muligheder for at danne fællesskaber omkring interesseområder, og vi har slet ikke set hvor betydningsfuldt det kan blive endnu! Jeg siger jer altså – hold fast på hat og briller, for det bliver så stort!

Vi lever i en tid hvor der konstant er kamp om vores opmærksomhed, og i forlængelse heraf, vores bevidsthed. Vi kan placere vores pegefinger på en smartphone, og få adgang til uendelige mængder information. Vi kan få adgang til verdens bedste undervisere, det nyeste viden indenfor vores felt og en nyhedsstrøm der opdateres realtime. Men det vi ikke får forærende, er et fællesskab. Et fællesskab hvor vi kan connecte over et fælles mål eller en fælles interesse, og hvor vi gennem tillid og samskabelse bliver dygtigere, klogere og stærkere uden al støjen omkring.

Hvis dine kunder kan få lov til at lære dig at kende, at skabe et tillidsbånd til dig og kan lide dig – så er der ingen grænser for hvad I kan opnå sammen.


Hvad er dine 5 bedste råd til at lave sig et kick-ass community?

1) Sæt en tydelig tidsramme. Hvad er formålet med gruppen? Hvordan skal det foregå? Hvornår er I ”i mål”?

2) En community manager er essentiel for at velfungerende community. Kan du være det selv? De færreste kan! Overvej at bruge nogle ressourcer på at få hjælp til opgaven. Ved at ansætte en community manager kan du fokusere på at lave inspirerende indhold, i stedet for praktiske opgaver! Du kommer til at elske det.

3) Lad være med at tælle følgere! Jeg ved godt det kan være super svært, men prøv at glemme antallet af medlemmer. Måske er i 12, måske er i 30. Det er fuldstændig ligegyldigt! Det skal nok vokse. Hvis et community handlede om hvor mange mennesker der var i gruppen, ville en telefonbog vinde over os any day. Stol på processen, og hold nallerne i din egen bolledej. Skab inspirerende indhold, så kommer de.

4) Find dine unicorns, og sæt dem i arbejde! Du har dem – de der magiske unicorns – nogle få kunder der både elsker dig eller dit produkt, er dygtige formidlere OG elsker at være sociale. Identificer dem, og luk dem indenfor. Hvis du kan finde ud af at bede om deres hjælp til at bygge dit community, vil de elske dig for det. Involver dem, og brug dem til at udvikle og skabe dit fællesskab.

5) Gøøøøøør det! Gør det nu bare! Lad være med ikke at gøre det fordi du er bange for at der ikke er nok medlemmer, at du ikke ved hvad du skal poste, at du ikke helt ved om det er godt at oprette klokken 15 eller kl. 19. GØR det! Verden har brug for dig og dit budskab – lad nu være med at være en nærigpind med din viden og dine erfaring!

2 Comments

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *