Har du over- eller underskud på din konto..?

Gæsteindlæg af Charlotte Hougaard.

Ja, altså ikke over- eller underskud på din bankkonto – men på din energikonto!

Med min baggrund som ansat i Danske Bank gennem 15 år er det vist lidt en arbejdsskade at tænke på saldoforløb – men ikke desto mindre er det ret oplagt at se på dit energiniveau på dén måde. For lige som du på din bankkonto kan sætte ind og hæve, så kan du også fylde på med energi eller dræne dig selv for energi. Saldoen svinger op og ned. Den kan svinge op og ned fra uge til uge, fra dag til dag og fra time til time.

Det er ganske individuelt, hvad der giver dig energi og hvad, der dræner dig. Det, der giver den ene energi kan dræne en anden.

Men er du helt skarp på, hvad der giver dig energi og hvad, der sluger din energi…?

Det kan være enormt givende at blive opmærksom på, hvornår du fylder din energikonto op – hvad er det, du laver, når du virkelig trives og er i flow..? Og hvad er der gået forud for de dage, hvor du føler, du slet ikke har noget som helst energi tilbage. Der er jo ikke tvivl om at de dage, du har god energi oftest er langt sjovere og bedre end dem, hvor energien er brugt.

Noget af det, som tydeligt påvirker vores alles energiniveau er dét, vi spiser og drikker i løbet af dagen. Hvordan du spiser kan simpelthen påvirke dig fra time til time henover dagen.

Fra min egen tid i banken kunne jeg sagtens opleve at både mit og kollegernes energiniveau var ret svingende henover dagen. Det var skiftende, hvornår vi var glade, hjalp hinanden med et smil og var rigtigt effektive. Tænk, hvis vi i min afdeling havde vist, hvor simpelt det kunne være at være glade, energiske, hjælpsomme og effektive – hele dagen. Kost sagt: at få et stabilt blodsukker. For blodsukkeret kan faktisk sagtens være årsag til svingningerne.

Da jeg opdagede at kost og livsstil spiller så meget ind i hverdagen på både job og i fritiden sagde jeg mit job op. Jeg ville arbejde meget mere med ENERGI, sundhed og sundhedsfremme – og specielt ud fra teorien om at sundhed ikke må være svært, for så bliver det ikke!

Det skal være lige til for alle at få styr på blodsukkeret og få mere god energi, også selvom man ikke er optaget af 5:2 kuren, lever efter principperne i LCHF (low carb high fat) eller spiser palæokost. Jeg oplever, at mange er ved at være trætte af at høre om den ene eller anden ”kur” og forvirrede over, hvad det reelt er, de må spise. Så det vil jeg gøre op med!

Min beslutning om at sige jobbet op har åbnet en masse spændende nye døre – og bød tilmed på en ekstra stor bonus. Kort efter, jeg sagde op blev jeg nemli’ gravid ( – hvilket vi havde forsøgt på i 4 år! ). Jeg er derfor ikke et sekund i tvivl om at min livsstil med for meget stress og jag, litervis af kaffe og for mange ”oversprungne frokoster” mv. gav pote at ændre på!

Nu er jeg så i gang og har startet EN NY START op. Fokus her er netop på at få styr på de helt grundlæggende, gode og sunde vaner uden at det må være raketvidenskab.

For eksempel er det tankevækkende at der i mange virksomheder drikkes spandevis af kaffe, når ca. 70% af vores kropsvægt udgør vand. Måske det kunne være oplagt at skifte en del af disse kaffekopper ud med vandglas? For blot ved at drikke mere vand kan det tydeligt mærkes at dit energiniveau stiger. Der er også nemme point at hente ved at få puttet mere grønt ind i din hverdag. Og disse er blot et par af flere simple ændringer, som er relativt nemme at gå til med det samme. Det kræver ikke andet end at du selvfølgelig bliver opmærksom på, hvad ændringer kan gøre – og at du rent faktisk beslutter dig for at ændre dine gamle vaner… og så selvfølgelig gør det!

Og det er aldrig for sent at starte – og ja, start bare en mandag. Det må du gerne!

Pas på dig selv og din krop, for husk: Du er det vigtigste, du har!

1 Comment

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *