Jeg har aldrig set mig selv som sælger, men…

Skrevet af Bettina Sønderskov, Verdenskvinde.dk.

Der blev brugt mere tid på at studere aleviernes rituelle praksis i Tyrkiet end på at lære kunsten at sælge sig selv og sit produkt, da Ann Louise Slot studerede antropologi på Aarhus Universitet.

”Antropologi er fantastisk, men det kan også hurtigt blive indspist. Jeg var i modsætning til mange andre ikke optaget af at komme til at lave feltarbejde på Borneo. Jeg ville hellere bruge antropologien til at forstå det moderne menneske. Jeg har nok altid haft en praktisk og business-agtig tilgang til tingene. Man er vel vokset op i Herning,” siger Ann Louise Slot med et smil.
I november sprang hun ud som iværksætter med speciale i at rådgive iværksættere og mindre virksomheder om, hvordan en mere humanistisk og bæredygtigtilgang til dét at drive virksomhed kan forbedre dens chancer for at overleve og vækste.

”Jeg har aldrig set mig som sælger i en traditionel forstand, men jeg oplever heller ikke, at det er nødvendigt for atlykkes som iværksætter. I dag handler salg meget mere om relationer end hardcore-kanvas-salg. Jeg skal netværke og dele ud af min viden. Jo mere nøgen ( altså i overført betydning) og ærlig jeg tør at være, jo lettere kan folk finde ud af, hvad jeg står for. Forretning handler ikke kun om prisen og produktet. Det handler ligeså meget om relationer og følelser,” siger Ann Louise Slot.

Forleden spurgte hun én af sine kunder, som hun har fået igennem netværket, hvorfor han lige netop har valgt hende.

”Jeg kunne bare mærke, at du kan noget,” lød svaret kort og godt.

Ann Louise Slot har bygget virksomheden Connectio i Ry op omkring sin antropologiske tankegang, sine egne erfaringer med at springe ud som iværksætter og erfaringerne fra opbygning af nye forretningsområder i rengøringskoncernen ISS.

”Det var vildt for en humanist som mig, at blive en del af en sindssygt vækst- og talfokuseret virksomhed  som ISS, men det var også fedt , for der er en fantastisk entreprenør-ånd i dén virksomhed. Hvis man får en god ídé, får man bare lov til at løbe af sted med den. Det var lige noget for mig,” siger Ann Louise Slot.

Hun stod i spidsen for en række sociale og innovative projekter, som blandt andet betød, at ISS fik et bedre rekrutteringsgrundlag og en integrationspris for et projekt, som handlede om, hvordan man hjælper mennesker med posttraumatiske stress-lidelser ind på arbejdsmarkedet.

”Jeg kan ikke sige det højt nok. Hvis du ikke har tænkt det menneskelige aspekt ind i din virksomhed, så risikerer du at spænde ben for dig selv. Vækst i en virksomhed handler ikke kun om økonomi. Det handler om at koble hjerte og forretning sammen. Jeg møder mange, som har en målsætning om at fordoble indtjeningen, mens de på det personlige plan ikke kan ELLER VIL holde til at arbejde 60 timer om ugen længere,” siger Ann Louise Slot.

I hendes hoved består en bæredygtig forretningsplan både af en personlig, forretningsmæssig, kundemæssig og samfundsmæssig målsætning.

Hvordan skal dit familieliv og din fritid tilrettelægges. Hvor mange timer vil du arbejde?

Hvordan skal forretningen drives, og hvad skal der til for at du når dine mål – skal du sælge x antal artikler eller kjoler?

Hvilken værdi giver du dine kunder og hvordan?

Hvilken samfundsmæssig værdi har dit produkt?

Ann Louise Slot tror på, at sidstnævnte får endnu større værdi og opmærksomhed fra forbrugerne i fremtiden.

”Vi ser det overalt i samfundet lige nu. Nye bæredygtige og socialt ansvarlige virksomheder og fællesskaber opstår. Nogle virksomheder snakker stadig kun om økonomi og om, at vi bare skal løbe hurtigere, mens andre søger nye veje og er klar til at tænke bæredygtig udvikling ind i deres virksomhed for deres egen og deres ansattes skyld. Det kan både være en måde at adskille sig fra konkurrenterne på og at skabe en bedre arbejdsplads på,” siger hun.

 

Læs flere blogindlæg af Bettina Sønderskov på Verdenskvinde.dk

 

1 Comment

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *