Kvinden bag Flagstang Markeder

Sara “Tusindfryd” Krogager er et navn man ofte kan støde på i Aarhus. Det skyldes, at hun brænder for at skabe nyt, udvikle Aarhus kulturelt og bare ikke kan lade være med at stikke næsen i nye projekter. Jeg tog en snak med hende om livet som iværksætter, om at lave projekter med venner, om hendes Flagstang Markeder og om samarbejdet med SPOT Festival.

 

Alexandra: Hvornår og hvordan startede dit iværksætterliv?

Sara: Jeg tror egentlig altid, at det har ligget lidt i mig. Lige fra barns ben. Jeg har altid gerne ville skulle stå i spidsen for spændende projekter og komme med nye idéer.

Men helt reelt startede det, da jeg valgt at blive frivillig hos Studenterhus Aarhus, for at tilegne mig kompetencer. Efter noget tid gik jeg videre til Dansk Rock Samråd, og jeg tror jeg var deroppe 10 gange inden jeg fik mulighed for at mødes med chefen Gunnar. Jeg blev bare insisterende ved med at komme indtil jeg fik chancen, og så sagde jeg til ham, “Jeg vil gerne lære og jeg vil gerne være med. Kan jeg få lov til det?”. Og det fik jeg lov til.

Jeg hos Dansk Rock Samråd i et år eller to og kom også med ind over SPOT Festival. Jeg har også lavet koncerter og sådan nogle ting, men det største som jeg hidtil selv har lavet har været mine Flagstang loppemarkeder, som jeg startede for fire år siden.

Alexandra: Hvad er det, der tænder dig ved iværksætteri?

Sara: Jeg tror jeg er lidt en rastløs sjæl. Jeg har brug for at der sker nogle ting og, at jeg får lov til at udvikle og lave nyt, for ellers begynder jeg rigtig hurtigt at kede mig.

Jeg kan faktisk ikke lade vær. Det ligger så meget i mig, at der skal ske nogle nye ting. Så det, der tænder mig er udviklingen, processen og det med at sidde og arbejde intensivt på noget, som jeg måske også er ved at kløjs i på et tidspunkt, men som alligevel lykkes. Den der følelse af, at ting lykkes når man har siddet og knoklet længe på et projekt, det er jo helt fantastisk. Og så vil jeg gerne lave nyt. Jeg vil gerne være med til at udvikle Aarhus og kultur generelt.

Alexandra: Hvordan startede Flagstang Markeder?

Sara: Det startede med, at jeg sad og drak rødvin sammen med en kammerat en tirsdag aften. Det er jo tit sådan, at de gode idéer opstår.

Vi kom til at snakke om, at vi godt kunne lide at gå på loppemarkeder, særligt på Ingerslev Boulevard, men at det var blevet lidt svært, fordi der var kommet så mange etablerede kræmmere som også er dygtige, men som også er meget bevidste om, hvad de skal have for deres ting. Det giver lidt en anden stemning, end et helt old school loppemarked, hvor det er private, der sælger ud af deres ting, og hvor det handler om interaktionen mellem private.

Vi boede begge to tæt på Mølleparken, og vi synes, det var lidt ærgerligt, at der var blevet brugt så mange penge på at gøre parken ny og fed, men at den ikke rigtig blev brugt. Derfor tænkte vi, at det var et oplagt og fedt sted at holde et loppemarked.

Så vi satte en deadline halvanden måned efter, og så gik vi bare i gang.

Alexandra: Og hvordan gik det så?

Sara: Det gik rigtig godt. Vi solgte 55 pladser, hvilket var mere end vi havde regnet med, og der kom omkring 1000 mennesker. Anden gang solgte vi 88 pladser og der kom endnu flere mennesker. tredje gang var de 100 pladser udsolgt, og det har de været lige siden.

Så det er en ret vild udviklingskurve i virkeligheden. Det gik rigtig godt, men selvfølgelig med en masse justeringer og erfaringer. Vi skulle jo rette til, og vi skulle finde ud af, hvordan vi gjorde det bedst muligt.

Alexandra: Ja, for hvad har været det mest udfordrende?

Sara: Det har været at etablere en kundegruppe, og få folk til at købe stadepladser. Og også at få folk til at komme derned.

Det var jo et nyt segment, som jeg ikke var vant til at arbejde med. Vi vidste ikke, hvordan vi skulle ramme dem, så det var jo bare at prøve sig frem med avisartikler og søgning på nettet efter loppemarkeder, så vi kunne finde ud af, hvordan man kunne finde frem til dem. Vi brugte rigtig meget tid på at gøre opmærksom på os selv i starten.

Og så havde vi mange med på råd. Der er mange som var med fra starten, som stadig er med og som fungerer som en slags ambassadører. De har helt klart en holdning til, hvordan det skal gøres og føler også, at det er deres marked, fordi de har været med fra starten.

Vi opdagede rimelig hurtigt, at det var smart at holde sig på god fod med dem, bl.a. fordi der ligger rigtig meget værdifuld markedsføring i det.

Alexandra: Hvor er projektet henne i dag i forhold til da I startede?

Sara: Sidste år begyndte jeg for første gang, at lave det helt selv, fordi ham jeg startede det med og jeg splittede op. Så nu er der ikke nogen andre, jeg skal forhandle med, når jeg vil lave nye tiltag, og jeg har gjort det meget som jeg har haft lyst til siden.

Sidste år spurgte Vestergadefesten om jeg havde lyst til at lave et pop-up-marked sammen med dem, og jeg havde faktisk slet ikke tænkt på, at det også var en mulighed at lave samarbejder på den måde.

Og samarbejdet med Vestergadefesten gik rigtig fint. Jeg tror der var 25 stadepladser, men det var også på et meget mindre areal, og det fungerede rigtig godt. Så det gør vi igen.

Jeg har også samarbejdet med Musikhuset og lige nu laver jeg et samarbejde med SPOT Festival. Det er de udviklingsområder der har været i forbindelse med markedet de sidste par år.

Og jo, så har jeg også åbnet en lille smule op for, at der kan komme stadeholdere med, der har noget kunsthåndværk som de selv har lavet – fx grafiske tryk. Det er der mange, der efterspørger, men det vælger jeg meget nøje ud, fordi det er vigtigt for mig, at det på ingen måde er det, der har overvægten på markederne. Der er så mange andre designmarkeder, og hele essensen på Flagstang Markeder er netop, at det er helt gammeldags og folkeligt.

Alexandra: Er det ikke nogle gange svært at holde fast i konceptet, når man kun er én, og der er så mange der kommer med gode råd og stiller spørgmål?

Sara: Jo, men jeg tror egentlig jeg er ret konservativ, og jeg vælger hvem, der skal komme med gode råd. Tit så lukker jeg folk ned. Det er der nogen, der godt kan blive lidt fornærmede over, men nogle gange kan jeg bare blive mere forvirret end hvad godt er. Og derfor vælger jeg at snakke udvikling med folk, som jeg stoler på har styr på deres ting. Fx er det heller ikke altid, at mine forældre får lov til at være med. De får nogle gange at vide, at jeg nok skal fortælle eller spørge ind, hvis jeg har brug for noget.

Alexandra: Det er jo et helt spændende emne for sig selv, det der med forældre og iværksætteri ik’?

Sara: Jo, men mine forældre er faktisk også selv selvstændige og iværksættere, men selvfølgelig fra en anden generation. Så de kan sagtens finde ud af at tænke i det, men de forstår sig for eksempel ikke særlig meget på online markedsføring og sociale medier, som jo primært er der, hvor Flagstang gør opmærksom på sig selv.

Alexandra: Hvad har du lært mest af i processen med Flagstang?

Sara: Det har i virkeligheden ikke så meget med Flagstang-konceptet at gøre. Det har noget at gøre med, at man skal være enormt omhyggelig og påpasselig med at starte ting sammen med sine venner.

Mig og ham jeg startede med at lave Flagstang med var enormt gode venner og vi startede faktisk et projekt mere op, men endte med at gå helt skævt af hinanden.

Det er svært når man starter noget op sammen som er begges hjertebarn, fordi der er en, der er nødt til at give slip, og så må man finde ud af at splitte op. Og jeg ved godt, at det er en kliché, at man ikke skal starte noget op med venner, men ligeså højt som man kan flyve, ligeså hardcore kan det være når man bliver uvenner.

Så nu er jeg meget påpasselig med, hvem jeg starter ting op med, og jeg sørger for at holde på mit, og at dem jeg samarbejder med også holder på deres, sådan at vi ikke kommer til at ende i sådan en situation igen.

Alexandra: Hvad er det næste i Flagstang-historien. Du nævnte noget med SPOT?

Sara: Ja, næste skridt er d. 3. maj, hvor jeg som sagt samarbejder med SPOT Festival. De har et stort gratis-område, altså et område, hvor man ikke skal have billet til SPOT Festival for at være med. Her vil der være koncerter, mad, kunst osv, og så har de spurgt om jeg vil være med og lave et stort loppemarked og hive en masse mennesker derop og skabe noget stemning. Så det er det næste, der sker.

Som sagt har jeg et samarbejde med Musikhuset om at lave loppemarkeder i vintermånederne deroppe. Grunden til, at det er en rigtig god idé er, at man hermed rammer et nyt klientel. Jeg giver et nyt klientel til Musikhuset, og de giver et nyt klientel til mig. Og det er lidt det samme, der sker på SPOT Festival.

Noget af det som jeg er meget interesseret i er, at nye mennesker får øjnene op for markedet, og det er især her værdien ligger i forhold til at lave nye samarbejder og pop-up-ting ind imellem.

Alexandra: Er der noget, du godt kunne tænke dig at have vidst inden du startede? 

Sara: Ja, det er jo nogle gange en labyrint at finde rundt i tilladelser og regler, og det kan være svært at finde ud af, hvor man skal henvende sig. Vi fik forgæves nogle gange og blev ikke sendt de rigtige steder hen. Det var i virkeligheden det, der tog lang tid dengang, og nu er der bare at sende en mail, og så har jeg en tilladelse.

Jeg ved, at der er lavet en hjemmeside inde på Aarhus Kommune, hvor fx iværksættere kan se, hvor man kan søge hjælp og få information om, hvor man skal søge tilladelse til de forskellige ting henne.

Mit råd vil også være, at man skal snakke med folk, der ved nogle ting og som måske har en lille smule erfaring med noget, der minder om det du selv skal til at starte. Det var i hvert fald sådan jeg gjorde, og man kan ligesom ikke ændre på, at man er nybegynder og skal lære en masse.

Og vær ikke bange for at stille spørgemål. Der er fx nogen, der har spurgt mig, om man godt bare kan ringe til dem ved Kommunen, der sidder og bestemmer. Og det kan man altså godt. Man skal huske på, at det altså også bare er helt almindelige mennesker, der sidder i den anden ende af røret.

 

____________________________________________________________________

Hvis du vil vide mere om Flagstang Markeder eller booke en stand til næste marked, så besøg hjemmesiden her.

3 Comments

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *