Mit bedste råd om crowdfunding

Ladies First handler i høj grad om vidensdeling og om at dele ud af sine erfaringer. Netop derfor har vi for længe siden lavet blogserien ‘Mit bedste råd’, hvor vi har indsamlet en masse gode råd fra medlemmerne omkring emner som eks. ‘Mit bedste projektlederråd‘, ‘Mit bedste netværksråd‘ og ‘Mit bedste PR-råd’. Der greb sig lige en mulighed for at snuppe en runde mere, så her får I en håndfuld gode råd omkring crowdfunding fra 5 kvinder, der ved hvad de snakker om:

Kristine Pontoppidan, Crowd Ninja v. Ninja Consult

“Det er faktisk 3 råd 🙂

  1. FORBERED DIG! Det tager tid at planlægge og gennemføre en god crowdfunding kampagne, så tro ikke det kan gøres med venstre hånd.
  2. DON’T INVENT THE WHEEL! Der er så meget gratis hjælp at hente online, og så mange seje danske virksomheder der har prøvet det, at det er fjollet ikke at bruge det.
  3. KEND REGLERNE! Skat er ikke nogen man gider rage uklar med, så sæt dig grundigt ind i bl.a. momsregler og købeloven.”

 

Frederikke Schmidt, Founder & Creative Director v. Roccamore
“Det vigtigste ved Crowdfunding er forståelsen for at opbygge community. Du skal kunne samle folk omkring dit produkt og forstå præcis hvad de kræver af dig for at være med i legen.

Der et ikke noget der sker af sig selv, der er aldrig et produkt, der bare bliver opdaget eller bliver en overnight succes af sig selv. Crowdfunding kræver hårdt arbejde og planlægning.

  • Sørg for at bygge en følgerskare op på et socialt medie inden du lancerer en kampagne. Vælg kanal efter hvor dit segment befinder sig, gerne vil tale med dig og hvor du let kan få fat i dem og promovere dig senere hen. Facebook er klart stærkest på promovering, men til gengæld et rigtigt svært sted at komme organisk ud til brugere.
  • Vær ydmyg og lyt til dine potentielle kunder. Test produktet så hurtigt som muligt og saml så meget feedback som du kan. Jo mere du ved om hvad, der er vigtigt for dine brugere, jo lettere er det for dig at fange dem.
  • Få gerne folk med på at backe dig inden kampagnen launcher, så du starter med succes og få penge ind fra det øjeblik du launcher. Det sender et signal om at her foregår noget spændende og tiltrækker firstmovere.
  • Husk at Crowdfunding platforme er sociale platforme og deres algoritmer er baseret på aktivitet i lige så stor grad som ex. facebook. Altså er det vigtig at have aktivitet på din side, kommentarer, likes og updates specielt. Planlæg det ordentligt og brug mulighederne her til at skubbe din kampagne op på forsiden.
  • Aktivér dit netværk og den følgerskare du har brugt tid på at opbygge forud for kampagnen. Inkluder dem så meget som muligt i historien og i projektets udvikling. Spørg dem hvad de vil have og lyt til dem. Jo mere du engagerer dig i dem, jo mere realistisk er det, at de deler din kampagne og hjælper med at få budskabet ud.
  • Lav stretch goals baseret på noget dine følgere bare rigtig gerne vil have.
  • Støt andre projekter. Det giver dig erfaring og gør kun din profil mere sympatisk. Evt. collab med andre kampagner på samme størrelse som dig. Hvis jeres produkter spiller fint sammen kunne I promovere til den andens backere for at øge salget begge steder, men pas på det ikke bliver spam.
  • Få budskabet så vidt muligt ud i pressen. Lad vær med at sende presse meddelelser, brug i stedet tiden på at finde de relevante journalister. Dem der har skrevet om noget relevant eller interesser sig for dit emne. Research deres arbejde og ring så op og pitch din historie direkte og ordentlig forberedt. Det er svært men det gør hele forskellen.”

Se roccamore’s Kickstarter kampagne for deres ‘comfortable high heels’ her!

 

Johanne Rytter Stenstrup, Co-founder v. Sustain Daily

Projeket skal være vigtigere end dit ego.

En crowdfunding kampagne er den mest intense salgsperiode man kan være i. Det handler hele tiden om at nå den næste procent, og alle ved at det er alt eller intet. Derfor er det vigtigt at projektet eller produktet er et der er så vigtigt at du gerne vil lade det fylde dit liv i en periode. Hele din mentale båndbrede, men også det du snakker med alle andre mennesker om.
Det er også vigtigt at projektets succes er vigtigere end dit ego. For til tider vil det føles som om du spammer dine følgere, læsere og venner. Man skal hele tiden bede om penge.

Men hvis projektet er vigtigt nok, skal det nok lykkes. For så er du villig til at gøre alt, hvad det kræver.

Sende mails til det aller yderste af dit netværk; poste hele tiden på sociale medier og snakke om det hver dag. Udefra ses det nemlig ikke ses desperat, men som entusiasme der vil smitte af på alle andre omkring dig. Det er både det hårdeste og det mest fantastiske ved crowdfunding”

Se magasinet SustainYearly’s Kickstarter-kampagne her!

 

Mette Holmgaard Andersen, Founder & CEO v. Grobund:
“Overvej længde og mængde. Hvor længe vil du have din kampagne til at forløbe? Jeg kunne tydeligt se resultaterne i de perioder, hvor jeg havde overskud til pleje og vedligeholde vores crowfunding. Kampagnen lever ikke selv, og der skal kalkulers en god portion arbejde både før og efter den er sat i gang.

Hvor stort et beløb har du i virkeligheden brug for? Det er benarbejde at holde en kampagne i live. Samtidig vil jeg råde til at holde beløbet til et minimum.

Hellere indsamle et mindre beløb og skabe en lille succes, end at gå glip af et stort beløb, hvor du kun næsten nåede målet.

Sidste med ikke mindst. Sørg for at have et par backers klar allerede fra starten (… spørg fx din mor…). Det ser så fjollet ud, hvis ikke der er en eneste, der er villig til at støtte projektet fra starten.”

Se GROBUND’s Booomerang-kampagne for deres bæredygtige skjorte her!

 

Sofie Dybdal Hansen, Designer & CEO v. BY DYB
“Mit bedste råd til nogen der gerne vil prøve crowdfunding er at de får lavet en god plan og ikke mindst et godt budget for projektet. Find ud af hvilke omkostninger der er ved at starte projektet op. Det kan være produktion af prototyper, emballage, fotoshoot mm.

Derudover kan man godt fristes til at tro at har man et godt projekt vil det helt af sig selv blive en succes. Det er desværre ikke altid tilfældet. Man skal stadig have potentielle kunder til at opdage projektet. Det er selvfølgelig muligt at nå ud til folk gennem forskellige organiske opslag på sociale medier. Min erfaring er dog at man desværre ikke længere når så langt ud med de organiske opslag på Facebook og Instagram som før i tiden. Derfor vil det for at få succes med et projekt formenligt være nødvendigt med betalte reklamer. Det kan for eksempel være på Facebook, Instagram eller Google.

Som den observante læser selvfølgelig har opfanget er der en del omkostninger og arbejde der ligger inden en crowdfunding kampagne. Det skal man selvfølgelig have både tid og råd til for det er ikke penge og tid man kan få igen hvis man ikke når sit funding mål og de fleste laver kampagner, hvor man kun får pengene, hvis man når sit mål.

God fornøjelse med jeres projekter.”

Se BY DYB Knagers kickstarter-kampagne her!

 

Har du selv et godt råd om crowdfunding, som du gerne vil dele, er du meget velkommen til at skrive det i kommentarfeltet. Jo flere jo bedre!

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *