SELVSTÆNDIGE KVINDER – EN GOD HISTORIE?

Af Maria Andersen, virksomhedspraktikant hos kommaMEDIA

Øjne udefra – det kan være helt godt! Ansigt nummer tre i kommaMEDIA har brugt sine. Maria har tænkt og griflet lidt på emnet – kvinder og iværksætteri. Og det er ikke den klassiske vinkel: ‘Hvordan kan de?!’ Hun har vendt det hele lidt på hovedet og spundet en artikel.

I den næste tid, vil der komme mere fra den kant. Det tør vi godt love! Læs med hér:

Selv i 2014 betragtes det stadig som en god historie blandt journalister, og i al almindelighed, når kvinder starter deres egen virksomhed. Men hvordan kan det være, at disse historier stadig er interessante at læse om? Er vi endnu ikke nået dertil, hvor kvinder og mænd betragtes som ligeværdige i erhvervslivet? Ikke hvis man ser på den generelle opfattelse i samfundet, eller den fremstilling som medierne skaber af karrierekvinder.

Mine påstande om dette emne, er ikke opstået af ingenting. Jeg bekræftes efter få klik rundt på landets netaviser og magasiner. Her dukker der historier op om selvstændige kvinder, der fremstilles i et helt særligt lys i modsætning til deres mandelige kollegaer, som gør og kan det samme. Det er efter min mening også påfaldende, at der hvert år uddeles en pris til en kvindelige iværksætter, der har udmærket sig i løbet af året – men tilsvarende pris til mandelige iværksættere findes ikke.

Et andet godt eksempel er en artikel fra Berlingske Business fra september i år med overskriften: ”Iværksætter-kvinder rykker ind som de rigeste.” Artiklen tager udgangspunkt i en liste over landets rigeste, hvor det særlige ved denne nyhed er, at 4-5 nye kvinder med egne virksomheder har placeret sig på listen. Kvinder med egne virksomheder!? Artiklen fremstiller tendensen som noget særskilt i forhold til listens overvejende dominans af mænd fra handels- og servicesektoren, og dermed holdes forskellen på kvinder og mænd i erhvervslivet i hævd. Men hvad nu hvis vi ændrede overskriften og byttede ”kvinder” ud med ”mænd”? Ville historien så overhovedet kunne leve op til nyhedskriterierne?

kommamedia

Jeg hævder ikke, at der ingen forskel er på mænd og kvinder, for det er der selvfølgelig – også når det kommer til karriere. Kvinder har en større udfordring, hvis de også gerne vil stifte familie eller allerede har et familieliv, der skal fungere. Det kan kvinderne bag kommaMEDIA tale med om. Signe og Tina støder ofte på fordomme om, at det ikke kan lade sig gøre at være mor og have karriere på samme tid: ”Ej, hvordan kan I klare det, når I har to børn hver?! Hvad laver din mand så?” Er blot nogle af de typiske fordomsfulde spørgsmål, som de to iværksættere bliver konfronteret med.

Spørgsmålet modsvares af  en jordnær forklaring på, hvordan karriere og familieliv ikke behøver at udelukke hinanden: ”Planlægning og evnerne til at fokusere på det man laver lige nu og her og lukke ned for arbejdsmailen, når man er sammen med familien, er en vigtig ting.”forklarer Signe og forsætter: ”Men andre gange kan jeg finde på at spørge vedkommende, om de ville stille det samme undrende spørgsmål til en mand. Så bliver de ofte lidt flove” fortæller Signe. Og netop den pointe understreger, at iværksætterkvinder ikke bør fremstilles som den sensation og sjældenhed, som er tilfældet idag.

Tina tilføjer: “Det overrasker tit positivt, at vi er nået hertil, fordi vi netop er to kvinder i vores alder OG med to børn hver. Alt dette er velment fra alle sider og kanter, men det siger noget om en tendens – eller norm i samfundet, forventninger, you name it – at det overhovedet er et issue. For os er det det mest naturlige i verden, at vi er, hvor vi er.”

Efter at have undersøgt mediernes måde at italesætte iværksættende kvinder på. Og efter at have hørt Tina og Signes oplevelser af at drive egen virksomhed og have familieliv kørende parallelt. Så vil jeg karakterisere mediernes fremstilling af selvstændige kvinder – som “gode historier” – som en smule overvurderet. Kvinder har som sagt en del flere udfordringer, når det kommer til børn og barsel i forhold til mænd, men når det er sagt, burde vi snart stoppe med at så tvivl og fordomme om kvindernes evner til at hoppe med på karrierevognen og skabe bæredygtige forretninger – med eller uden familieliv på sidelinjen. Det er Tinas afsluttende bemærkning et godt eksempel på: ”Vi registrerer fordommene og tænker ‘nå, dér var den igen.’ Men så padler vi videre derudaf. Og gør det vi er rigtig gode til!” 

/Maria

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *