Man skal bare åbne munden og sige noget

Blog

29. februar 2016
| Selvstændig

Man skal bare åbne munden og sige noget

De to aarhusianske piger Marlene Hviid og Christina Desiree mødte hinanden sidste år i kontorfællesskabet WU15, hvilket blev startskuddet Suede Studio - et modeunivers af tøj og accessories. Efter i flere år at have arbejdet selvstændigt, følte de to piger, at det var på tide at afprøve et samarbejde og anvende deres viden inden for mode- og skønhedsbranchen til at skabe et nyt samlet og fælles udtryk.

Ladies First vil skabe og fremvise flere alsidige, kloge og inspirerende kvindelige portrætter inden for emnet arbejdsliv. Derfor er dette portræt af en kvinde, som fællesskabet i Ladies First selv har nomineret og fremhævet - læs med her. 

Hvad er historien bag jeres samarbejde?

Marlene: Jeg startede børnetøjsmærket Alba&Me, da jeg gik på barsel. På det tidspunkt boede min kæreste og jeg i Istanbul, hvor jeg fik ideén til at lave pynteting til babyer. Det udviklede sig senere til tøj og sko, og da jeg kom hjem begyndte jeg også at lave hårbånd til voksne, da festivalstilen var meget dominerende på det tidspunkt.

Christina: Imens var jeg godt i gang med at lave tasker. Så kom butikken WU15, som jeg startede 1. marts 2015. En dag fik jeg nogle samples på jakker hjem, som jeg i første omgang havde svært ved at forbinde med mine tasker. Men jeg synes, det var spændende og gik med tanken om at gøre et eller andet. Så var det, at Marlene fik en kontorplads, og vi kom til at snakke sammen. Vi var begge ret vilde med en af Suede-jakkerne, og så opstod muligheden bare, og vi begyndte at lægge en form for plan og strategi for, hvad og hvordan arbejdet skulle være.

”Det skulle være noget, der gav mening i forhold til det, vi lavede i forvejen. De hårbånd, tasker og jakker vi laver er meget i den samme stil. Det er den samme målgruppe og de samme typer piger, der kan lide det. Hver vores brand laver jo sit, men alligevel tror vi også på, vi kan bygge noget mere op omkring det, hvor brandsene kan løfte hinanden i sidste ende.”

 

Nu havde vi jo siddet selv med hver vores ting, og det er ekstremt hårdt. Der er ikke rigtig nogen at spare med – jo selvfølgelig sparede vi med hinanden, men et eller andet sted går man jo mest op i sin egen virksomhed.

Hvad har det givet jer at være to i virksomheden?

Marlene: Det har været rigtig rart, at vi har kunne læne os op ad hinanden og bruge hinanden på en måde, som man ikke kan, når man står med sit projekt helt alene. Samtidig handler det også meget om at kende sine styrker og svagheder. Som jeg plejer at sige til Christina: Jeg bogfører ikke selv. Jeg er håbløs til tal. Og jeg ville kludre så meget rundt i det og sikkert også blive snydt og glemme alt muligt. Jeg er hende, der producerer tekster. Både på dansk og engelsk til PR, Instagram og Facebook. Christina er modsat. Hun er vores grafiske geni. Hun laver vores webshop og alt det billedmateriale, jeg skal bruge til at poste.
Christina: Ja, på den måde fungerer vores samarbejde rigtig fint. Vi har været rigtig gode til i fællesskab at samle vores forskellige brands og få dem ud i det her studio-univers. Alle tre brands har ligesom brug for en mor, som jeg kalder det. Og jeg tror virkelig, vores samarbejde vil kunne hjælpe vores egne brands med at komme lidt fremad, fordi det er virkelig svært, når man sidder med det hele selv.

Hvad er drømmen for Suede?

Marlene: Vi prøver på at lave det her univers, hvor vi selvfølgelig stadig kører med selve mærket Suede, som altid vil være ruskindsting. Det behøver ikke kun være jakker. Vi arbejder allerede nu på leggins, short og nederdele. Så kommer vi til at have nogle eksterne brands til både mænd og kvinder, som udelukkende giver mening i forhold til ting, vi selv ville købe. Det kommer til at være klassisk, skandinavisk, simpelt og wearable, men stadig med nogle enkelte twists. For eksempel kan det være en klassisk sort jakke, som får nogle frynser på, så den bliver lidt anderledes end blot en almindelig jakke.

Vi har håndplukket de ting, vi kan lide, og det har vi heldigvis fået god respons på. Vi bruger rigtig meget tid på messer og på at gå rundt og finde brands, hvor vi føler, at både deres historie, image og sælger spiller.

Hvilke udfordringer har I stået over for som selvstændige?

Christina: Det kan være alt lige fra produktion og forhandlinger til sprogbarrierer, transport og priser. Der er rigtig meget, man skal være opmærksom på. Sådan noget med, hvornår man skal betale levering. Småting, men vigtige ting faktisk.

Marlene: Men vi lærer også af vores fejl. For vi har lavet fejl. Det kan nærmest ikke undgås, når man starter op. Jeg kan huske en af de værre på Alba&Me. Jeg havde fået billeder af 2. kollektion, men der ville gå nogle måneder, før man rent faktisk kunne købe det. Og jeg tænkte: ”De er så fine de her ting – dem poster jeg på de sociale medier”. Det endte med, folk ikke købte noget, indtil jeg fik den nye kollektion, fordi de var blevet så forelsket i den. Det var jo en kæmpe fejl, for jeg havde nærmest ingen salg i halvanden måned. Men det er sådan nogle ting, man lærer hen ad vejen. Det kunne heldigvis have været værre. Der er meget, der kan gå galt.

Christina: I starten, da jeg var helt ny i gamet og meget naiv, havde jeg fundet en agent. Jeg havde ikke nogen at spare med, så jeg troede bare på hende. Det kunne ikke gå værre. Jeg købte hjem for rigtig mange penge, og det var bare noget møg. Jeg skulle have taget nogle forbehold, og det gjorde jeg ikke. Der er mange som hende agenten ude i verden, så dem skal man passe på. I starten er det svært, og der er ingen tvivl om, at det som udgangspunkt ikke er nemt at finde penge til alt det, man gerne vil. Man sidder i en starter-proces, hvor man bliver nødt til at gøre tingene selv. Og der er det rigtig vigtigt med sparing. For træder man først forkert, er det svært at komme op på hesten igen. Det handler også om ikke at tage for meget ind, for så glemmer man, hvad man er god til og at prioritere sin tid på det.

Hvilke gode råd vil I give videre til andre, der gerne vil starte en modevirksomhed op?

Marlene: Jeg tror et godt råd er, i det omfang man kan, at have et veludviklet netværk. Det er vigtigt at være bevidst om sine kompetencer og ikke være bange for at spørge sit netværk til råds. Det er vigtigt, at man ikke tror, man kan det hele selv. Der er ikke nogen, der både er et marketingsgeni, et designgeni og et regnskabsgeni. Det findes bare ikke. Så man skal enten uddelegere det og så betale sig fra det eller i hvert fald prøve at søge råd i sit netværk eller nogen mennesker, du stoler på, der ikke er udspekulerede, men som rent faktisk bare vil hjælpe dig. Det er måske også derfor, det har været en fordel for os, at vi har haft vores forskellige projekter inden og været i branchen et par år. Hvis du skal starte helt fra scratch og ikke kender nogen i branchen overhovedet, kan det virkelig være op ad bakke. Det handler virkelig om at lægge energien i det.

Christina: Et godt netværk er altafgørende. Det der med at du tager ud og møder mennesker og åbner dig op gør, at du allerede netværker. Det er ikke sværere. Der er mange, som ikke siger noget, og de kommer måske heller ikke ud. Men man gør sig selv en stor tjeneste ved det. Er det noget, som er i den anden persons interesse, så kommer der altid noget godt ud af det.

 

Man skal bare åbne munden og sige noget. Ellers får man ikke noget tilbage.

Christina: Det er en vild iværksætterkultur, der er kommet til Aarhus. Der er overraskende mange, der er i gang med at lave noget inden for fashion. I og med at der bliver gjort mere og mere plads til det, kommer modeskabere mere og mere frem. Tidligere har der måske ikke været så mange i Aarhus, men markedet har åbnet sig for dem, og der er stadig mange ledige pladser, så mulighederne er mange.

Du kan læse mere om Marlene og Christina og finde inspiration i deres modeunivers på Suede Studio her.

Foto: Katoni