Et hjem-ud-hjem karriere-eventyr

Blog

23. marts 2017
| Selvstændig

Et hjem-ud-hjem karriere-eventyr

I anledning af den næste Ladies:Meet i Aarhus, der handler om at gøre karriere online, fik jeg lyst til at interviewe en gammel veninde, Sofie Wille. Det er egentlig lang tid siden jeg sidst hang ud med Sofie i Aarhus, da hun både har været udenlands og senest er flyttet til Sjælland. Alligevel blev hendes firmanavn, Wille Digital Marketing, ved med at poppe op på min LinkedIn. Så da jeg skulle skrive et blogindlæg, der knytter sig til vores Karriere på de sociale medier-arrangement den 23 marts, tænkte jeg derfor, at hun var derfor oplagt at tage fat i.

 

Sofie Wille

Navn: Sofie Wille
Alder: 31 år
Uddannelse: Cand. Public fra DJMX og AU, BA i kommunikation fra AAU
Karriere: Nordjyske Stiftstidende, Jive Software (via 3D2B i Rom), Freelance journalist for bla. Berlingske Tidende, TV-show vært og tilrettelægger for Mediehus Aarhus

Af Cecila Dybris Marini

Hvordan er du havnet i den karrieresituation, du er i nu? Hvor har du flyttet dig fra og til?

Fysisk har jeg flyttet mig fra Danmark til Kenya til Italien og tilbage til Danmark, for at havne i den karrieresituation, jeg befinder mig i nu. Jeg er ikke en tålmodig type og efter at have fået afslag på en række jobs tilbage i Danmark, blev jeg træt af den ydmyge position, det er at være jobsøgende og besluttede mig for at skabe mit eget job i stedet for.

Jeg havde i forvejen erfaring med salg og online marketing gennem min stilling i Rom, som tilknyttet forretningsudviklingskonsulent for nogle store spillere i software markedet, men det er noget lidt andet at starte op fra bunden med et navn og et firma, som ingen kender. Så jeg havde også en passende portion naivitet til at kaste mig ud i at starte egen virksomhed.

Jeg vidste, at jeg kunne anvende de journalistiske principper, som jeg kender så godt, i en marketingkontekst, simpelthen ved at tænke på at “fortælle virksomhedens gode historie”. Det var der værdien var, og nu blev det formuleret i nogle ”Facebookpakker”, som blev solgt til en række mindre virksomheder, primært inden for den alternative og holistiske branche, hvilket var helt nyt for mig. Det gav mig erfaring, men også markedsføring i praksis på sociale medier.

Ladies First Digitale Medier

Ved at vinkle virksomheder og positionere dem på Facebook og deres egne websider lærte jeg, hvordan det styrkede deres brand og løftede deres salg. Herefter tog det fart. Nu var jeg kommet lidt nærmere, hvad det egentlig var jeg solgte: Online synlighed. For hver ny kunde opbyggede jeg en erfaring i, hvad det er, de mangler: Hjælp til hvad man gør og siger på de sociale medier og hjælp til, hvad man skriver på sin webside, og hvordan man bliver fundet ved relevante Google-søgninger. Et fedt indhold, webside og marketing betyder ingenting, hvis det ikke kan findes på Google.

I dag har jeg helt skarpe produkter og strategi for min virksomhed, hvilket er meget mere end den sløsede idé, jeg havde til at starte med. En idé som primært var formuleret af foragt for at få afslag og en lyst til selv at bestemme det hele, inklusive hvad tid vækkeuret skulle stilles til.

 

Havde du nogle fordomme eller forventninger til det at være selvstændig indenfor dit fag, der er blevet indfriet eller måske afværget?

Jeg vil gerne sige, at jeg havde en masse færdigbagte tanker omkring det at være selvstændig, men det havde jeg ikke. Jeg tænkte vist bare: ”Hvor svært kan det være”. Det viser sig, at det kan være ret svært. Men jeg havde også en veninde, der havde startet en enkeltmandsvirksomhed, og hende arbejdede jeg i periode sammen med, og det var fedt og befriende. Der var noget enormt opløftende ved at skabe noget selv, og definere alting selv og bygge noget op fra bunden.

I dag er mine fordomme til andre selvstændige, der hurtigt får succes, at de er svineheldige.

Jeg forventede nok, at det var nemmere at starte noget op, end det viste sig at være. For jeg vidste jo allerede, at jeg kunne skabe værdi for små virksomheder, så jeg synes, at det er allerhelvedes besværligt al den tid, man skal bruge på at overtale kunderne om dette.

 

Hvilke konkrete valg eller fravalg i din karriere vil du fremhæve som givtige i forhold til væksten af en virksomhed?

Helt konkret er de vigtigste valg i forhold til tidsadministration, som har vist sig den mest givtige. Jeg kommer let til at bruge alt for mange timer på en case, på en kunde, eller på en potentiel kunde. Især hvis de bjæffer lidt for højt af mig, og jeg får travlt med at please eller bevise.

Da jeg startede med en sælger, som var dygtig til at hive mange ordrer hjem, og jeg havde et ikke klart defineret produkt, knoklede jeg dag og nat. Det var fedt fordi – se mig, masser af kunder, og jeg havde hele tiden noget at lave. Indtil nogen spurgte mig, hvad min timeløn var.

Jeg opdagede, at jeg slet ikke havde balanceret den mængde tid, jeg brugte på hver ordre i forhold til den indkomst, jeg endte med at få hjem. Nok havde jeg travlt, men jeg havde travlt med at grave min egen grav. Så jeg stoppede op og så på mit tidsforbrug i forhold til pris. Lavede en prisstigning og skar ydelsesbeskrivelsen helt ind til benet. Det hjalp. Også i forhold til kunden faktisk, fordi jeg kunne henvise til præcis, hvad de havde købt, og hvor meget af min tid de får.

Du har valgt at have en samarbejdspartner i firmaet, hvorfor?

Jeg har valgt at få en samarbejdspartner nu, fordi han kan tilføje en værdi til mit produkt, som jeg manglede. Det, jeg sælger, er online markedsføring og al online markedsføring starter med en platform, en webside, som der herefter skal SEO optimeres. Det er tekniske ting, som han er hamrende god til og som, når de ting er på plads, giver grobund til at udfolde Content Marketing delen. I vores dynamiske samspil giver vi derfor kunden den tekniske optimering, samtidig med indhold og strategi. Det var lige den brik, der manglede, for at have et helt skudsikkert produkt.

Hvad er det bedste råd, du selv har fået i forbindelse med at bygge en karriere op?

Mit bedste råd er ”kast dig ud i det”. Mit næstbedste råd er ”tænk dig om en ekstra gang og kast dig så ud i det”. Det er nemlig rigtig rart at have en plan, men det er lige så vigtigt at lære ved at gøre. Den kunnen, der har gavnet mig mest i min karriere, er det, jeg har lært ved at kaste mig ud i noget, som jeg overhovedet ikke kunne finde ud af.

Min karriere som journalist begyndte før universitetet ved, at jeg gik ind på Nordjyske Stiftstidende med en stak klummeartikler og fortalte redaktøren, at han burde ansætte mig, fordi deres gratisaviser var drønkedelige. Så læste han mine ikke-vinklede dagbogsagtige skriverier og ansatte mig.

Derfor mener jeg, at det godt kan svare sig bare at prøve. Vil du have et job i en virksomhed så gå hen og bank på døren og sig, at de har brug for dig. Vil du starte en virksomhed, så gør det. Det værste der kan ske er, at dét du drømmer om ikke lykkedes, men det gør det heller ikke, hvis ikke man kaster sig ud i det.

 

Har du slutteligt et råd bygget på din egen erfaring, du vil give videre til bloggens læsere?

Det er et råd, som jeg selv forsøger at efterleve hver dag. For er man kvinde, er man også tvivler og verdensmester i at hive sig selv ned på et praktisk plan ala ”nu skal du også slappe lidt af og holde op med at have så store tanker om dig selv.” Det tror jeg ikke, at mænd har på samme måde. Derfor har jeg udviklet sådan et fornemt kritik-filter.

Den kritik, der er formuleret som velmente råd og dybsindige overvejelser, som måske kan komme mig til gavn ryger igennem filtet. Men al den kritik der går ud på, at jeg ikke kan/det hele går galt/jeg burde også bare give op/hvem tror jeg, at jeg er, bliver sorteret fra.

Det er fantastisk befriende, og man vil lære, at de fleste ting, man sætter sig for, nok skal lykkedes, hvis man ikke spænder ben for sig selv eller lader sine drømme saboteres af andres usikkerhed eller bekymringer. Det er det bedste råd, jeg kan give.

Tak fordi jeg måtte være med og held og lykke til alle Ladies First kvinder!

Du kan læse mere om Sofie Wille og hendes virksomhed her. Der er også masser af spændende Ladies:Meet arrangementer i hele Danmark henover foråret. Følg med på vores Facebookside.