Blog
Her er listen! #selvtak
#selvtak
Kære arrangører, konference-koordinatorer, udvalg, etc.
Jeg har henover sommeren og efteråret været på barsel. Det har dog ikke forhindret mig i at drømme og kigge langt efter spændende events, konferencer og arrangementer, som jeg alligevel ikke kunne deltage i. Og jeg har konstateret at der åbenbart mangler noget, for fraværet af mine kvindelige rollemodeller på talerstolen og agendaen er simpelthen ALT for larmende.
Jeg har skrevet til flere arrangører og spurgt lidt ind til baggrunden for, at der kun er gjort plads til (hvide) mænd på talerstolen. På en sådan nogenlunde ikke-alt-for-psycho-femininja-men-stadig-nysgerrig-og-undrende måde. Jeg skrev eks. til menneskerne bag Konferencen Vækst via Fødevarer afholdt af Erhvervsstyrelsen i oktober måned. 5 talere og 1 facilitator - heraf 0 kvinder. Deres (kvindelige) kommunikationskonsulent svarede mig:
"Tak for din mail.
Da vi sammensatte panelet var vores udgangspunkt, at debattørerne skulle have forskellige indgangsvinkler til konferencens tema Vækst via fødevarer. For os er det hverken en kvalifikation - eller det modsatte - om man har det ene eller andet køn. Det afgørende for os er, at paneldebattørerne forventes at kunne bidrage kvalitativt til debatten.
Når det er sagt, vil jeg dog understrege, at vi faktisk har rettet henvendelse til en række kvinder (herunder blandt andre Eva Kjer Hansen og Stephanie Lose), men ingen af dem havde mulighed for at deltage på dagen."
Naturligvis er det ikke en kvalifikation i sig selv at have et bestemt køn for hver enkelt oplægsholder. Det er jeg da fuldstændig enig i. Men jeg mener faktisk at man som arrangør trods alt har et ansvar for at kvalificere et samlet program, der rammer den målgruppe man ønsker at henvende sig til. Det kvalificerer nemlig en konference (som er betalt af offentlige penge), at der er diversitet på talerstolen. Jeg forestiller mig i hvert fald at målgruppen af folk der arbejder i fødevarebranchen ikke kun er (hvide) midaldrende mænd. Måske tager jeg fejl.
Jeg skrev også til UngKom, som arrangerede et event for unge kommunikationsstuderende, der hed "Iværksætterdrømme" og som også havde 3 mandlige talere på stolen - ingen kvinder. Min undren gik her især på, at kommunikationsstuderende faktisk overvejende er kvinder - og derfor tænkte jeg det var ekstra interessant, at der så kun præsenteres mandlige rollemodeller til sådan et event. De svarede mig også (nedenstående er blot et uddrag af svaret):
"Du har ret i, at der er et overtal af kvinder på kommunikationsstudierne - og faktisk også i bestyrelsen i UNGKOM Midt. Med det in mente kunne vi godt ha' prioriteret en kvindelig taler. Da vi skulle finde talere til vores Iværksætterdrømme-event, brainstormede vi ud fra, hvor interessant selve start-up'en er, og vores valg er udelukkende truffet ud fra startuppens appel og ikke talernes køn."
De kvindelige iværksættere er altså ikke fravalgt fordi de er kvinder, men blot fordi deres start-ups er mindre interessante og appellerende. Det er et fair svar, men jeg tager udfordringen op og ser om vi mon ikke kan finde bare et par enkelte kvinder med interessante og appellerende startups, der ville være relevante for de kommunikationsstuderende at møde (se listen længere nede).
Og jeg er jo altså godt klar over, at det (typisk) ikke er noget arrangørerne gør med vilje. Jeg tror jo ikke at alle mændene sidder og bliver enige om at kvinderne ikke må være med. De kommer bare ikke lige i tanke om dem, fordi det er så indlejret i vores hjerne at når man siger "iværksætter", så er det typisk en mand. Og det er en meget selvopfyldende profeti, fordi så er det dem vi ser i medierne, og så er det dem vi taler om, og dem der får tid på talerstolene og det forstærker vores billede. Men derfor er det også virkelig vigtigt, at arrangørerne og medierne bliver bevidste om deres rolle og ansvar i forhold til at få præsenteret et mere nuanceret billede af, hvordan en iværksætter OGSÅ kan se ud.
Senest så jeg til min store ærgrelse i mit feed på Linkedin, at Ivækst havde gjort det samme til deres store Kick-off på Global Entrepreneurship Week med støtte fra både Ase, Google, Codan og PWC, og Christine Gouchault som havde lavet opslaget på sin Linkedin skriver det faktisk rigtig fint:
" På en dag som i dag, sidder man nemt tilbage med følelsen af, at iværksættermiljøet er en mandeklub, og jeg kan godt forstå, hvorfor mange kvinder ikke kan se sig selv, som en del af den. Undersøgelser viser, at der er 60% større sandsynlighed for, at kvinder bliver selvstændige, hvis deres mor eller chef har været det. Vi har behov for nogen, vi kan spejle os i, og se, at det er muligt at lykkes som kvinde. (...) Undersøgelser viser også, at virksomheder med kvinder i ledelsen statistisk set har en bedre bundlinje. Hvad mener du, at vi kan gøre for at få flere kvindelige iværksættere?"
Min konklusion er, at arrangørerne måske mangler noget inspiration til at finde foretagsomme kvinder, der står bag skalérbare virksomheder. Så jeg har lavet et udkast til en liste - og jeg synes faktisk allerede at den er ret lang, hvilket giver mig håb for fremtidige events og arrangementer, og håber I vil hjælpe mig med at gøre den færdig via kommentar-feltet.
Here goes. De første 62.
Jeg har taget alle over én kam - små og store, nye og erfarne, kendte og mindre kendte. Men alle kvinder. Vælg selv, hvem der passer godt ind i dit næste iværksætter-event:
- Andrea Rudolph
- Christiane Schaumburg Muller
- Camilla Lastein, lix.tech
- Tine Thygesen, Founders House & Mesh
- Camilla Ley Valentin, Queue-it
- Mette Lykke, endomondo & Too good to go
- Ida Tin, Clue
- Louise Ferslev, MyMonii
- Frederikke Schmidt, Roccamore
- Sara Green Brodersen, Deemly
- Nanna Ulsøe, CanvasPlanner
- Mette Maria Terp
- Louise Ertmann Baunsgaard, Letz Sushi
- Lea Korsgaard, Zetland
- Josefine Østerby, Plinthit
- Lise Elisabeth Haaning, LAWschool
- Katja Meyer, partner i Ladies First og tidl. COO i Culture Workspace
- Mia Franck Nersting, webshopindehaver (og det er hendes 11-årige datter i øvrigt også)
- Eva Fog, Digipippi
- Pia Elmegård
- Birgit Aaby
- Marie Olofsen, Ladies First
- Ilse Jacobsen
- Christine Gouchault, Mors Business
- Katja Schjølin, Corporate Creatives
- Susanne Hessellund, Bel Air
- Rikke Ullersted, Makers & Explorers // Made by Makers
- Hannah Michaud, The Apple Girl
- Lisa B. Dalsgaard, GoodiePack
- Mette Søeberg, Artomonde
- Helle Næsager, Kostner Group
- Anne Dvinge & Stine Hulvej, Low-Fi
- Louise Bangsgaard & Marie L. Bagger, MeasureLet
- Vigga Svensson, Vigga.us
- Tine Terp, Linde Terp
- Anja Lytzen, Lirum-Larum-Leg
- Fie Hansen-Hoeck, Fooducer
- Mia Grosen, Comundo & LuggageHero
- Sissel Hansen, Startup World
- Laila Pawlak, SingularityU
- Heida Gunnarsdottir Nolsøe & Marie Stampe Berggreen, Dropbucket
- Sofia Manning, Manning Inspire
- Mette Holmgaard Andersen, Grobund
- Cecilie Rask & Christina Exner, ElevAkademiet
- Herle Jarlgaard Hansen, FindersKeepers
- Christina & Regitze, Chriis
- Hella Kaae Sørensen, Min Bedste Bog
- Christiane Vejlø, Elektronista
- Nina Victoria Berg Saroori og Anniken Sand, ISTID
- Anne Katrine Heje Larsen, KPH Projects
- Le Gammeltoft, Heartbeats
- Line Hoff, Læsk Kombucha
- Anna Bogdanova
- Carla Cammilla Hjort, Space 10, Artrebels, m.m.
- Ewelina Reszke, GoGetty
- Anne Sophie Sehested Münster, Inspired Beyond Babies
- Anne Skare & Liselotte Lyngsøe, Future Navigator
- Soulaima Gourani
- Michelle Hviid, Running Dinner m.m.
- Thilde Maria, Poppykalas
- Veronica D'Souza, Carcel, Ruby Cup
- Lærke Hein, Right to Movement, Karrierebar, m.m.
- Catrine Mannerup, Butchers Heat (tidl. Butchers Lab)
- Maria Flyvbjerg Bo
- ...
#selvtak