7 iværksættere deler deres erfaringer: sådan finder du vej i program-junglen

Hvis du har bevæget dig lidt i iværksættermiljøet, har du hørt dem – historierne om at blive headhuntet til at ansøge spændende programmer, blot for aldrig at høre mere eller ende med et sølle nej tak på trods af mange skønne spildte timer brugt på ansøgningsprocessen.

Ida Frost Kyvsgaard, selvstændig rådgiver inden for startup økosystemer, har hørt rigtig mange af historierne og oplevet det fra den anden side af bordet:

– Jeg har set, hvordan der nogle gange er lidt for meget fokus på at få en stor ansøgerpulje end egentlige brugbare leads til deltagere, fortæller hun.

Også iværksætter Maria Hauskov Leerbeck, som i 2018 foundede Forlaget Fortæl som laver personlige veninde- og mindebøger, kan nikke genkendende til de tidsrøvende og frustrerende ansøgningsprocesser:

– Vi har oplevet det et par gange allerede i vores trods alt relativt korte tid som tech-iværksættere. Men jeg har ikke knækket koden til, hvordan man prioriterer. Det er super svært at gennemskue, hvad formålet og pointen er med de forskellige konkurrencer og tiltag – det er jo en hel industri i sig selv.

Der er altså grund til at være forholde sig kritisk til de forskellige tilbud, så man bruger sine ressourcer dér, hvor chancen for positivt udbytte er størst. Det er dog lettere sagt end gjort, men forhåbentlig kan nedenstående 5 råd være med til at gøre det en smule lettere at navigere og prioritere i program-junglen:


#1 Vær smigret – men kritisk

Pia Elmegård, som er en velkendt profil i det danske iværksættermiljø og har co-founded Growth Tribe Denmark som bl.a. træner virksomheder i growth hacking og rapid experimentation, fortæller:

– Jeg tror, der generelt er kamp om de “gode ansøgere”, så jeg ville se det som et kompliment at blive jaget. Med det sagt skal man være super forsigtig med sin tid, og hvis de virkelig synes, at netop jeres virksomhed er interessant, så skal de nok mere end antyde, at du skal søge.

Selv hvis interessen er oprigtig, skal du dog ikke føle dig forpligtet til at søge, som Frost Kyvsgaard understreger:

– Vær utrolig kritisk med om dem, der kontakter dig, reelt er relevante, og at man ikke bruger tiden, fordi man er smigret – klappet på skulderen kan man jo tage, uanset om man søger eller ej.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt opfordringen til at søge er udtryk for en reel interesse, kan du med fordel spørge yderligere ind til, hvorfor de ser potentiale i netop din virksomhed.

 

#2 Stil spørgsmål til programmet

Sara Green Brodersen, founder af Deemly som laver troværdighedsprofiler til deleøkonomien giver sine bud på, hvilke spørgsmål man med fordel kan stille:

– Generelt skal man være meget forsigtigt med, hvad man bruger tid på at ansøge til. Hvis noget lyder interessant, så få dem til at sælge det til dig og stil kritiske spørgsmål: Hvad får vi ud af det? Hvad er vores chancer for at komme med? Giv mig eksempler på, hvad andre startups har fået ud af det?

Derudover råder Ida Frost Kyvsgaard til, at man som iværksætter stiller krav til dem, der kontakter en. På den måde kan man afdække deres engagement og dermed ens egne chancer i det pågældende program:

– Jeg synes, at man som regel kan bruge deres tidsforbrug på én som pejlemærke. Hvis de virkelig gerne vil have en til at deltage, er de som regel både klar til hjælp med ansøgning, samtaler over telefon eller skype, og så skal de nok jagte en. De gode cases går man gerne et langt stykke for at få med i puljen, så mit bedste råd vil klart være at stille krav til dem, der kontakter dig.

 

#3 Afklar formålet

Ud over at finde ud af, om interessen er reel, er det naturligvis også nødvendigt at forholde sig til, om programmet eller tilbuddet i det hele taget er relevant for din virksomhed. Det næste punkt, du bør forholde dig til, er derfor formålet med programmet og dit eget formål med at deltage, da det er afgørende, at der er overensstemmelse mellem de to, hvis det skal give mening for dig at deltage. Aviaja Borup, kvinden bag Hopspots, et prisbelønnet interaktivt læringsmiddel for børn og unge, deler ud af sine overvejelser:

– Jeg synes, at det er rigtig svært at prioritere mellem acceleratorer, fondsmidler og konkurrencer. Konkurrencerne giver noget opmærksomhed, men acceleratorerne kræver ofte en del tidsforbrug, som jeg ikke altid synes giver så meget. Det er jo ikke, fordi vi har uanede mængder af tid, og ofte så kræver de, at man kan springe til med meget kort varsel og sætte uger af til at fokusere på acceleratorer. Personligt har jeg haft større glæde af at opsætte Advisory boards og søge funding til specifikke projekter, altså udviklingsprojekter.

Det handler derfor i høj grad om, hvilket stadie din virksomhed befinder sig på. En måde at blive mere afklaret om, hvorvidt der er et match mellem programmet og det, som vil give værdi til din virksomhed, kan være at spørge ind til tidligere deltageres erfaringer:

 

#4 Brug dit netværk

Katja Meyer, co-founder af Eachthing som er en online platform der hjælper forbrugere med at handle efter deres behov, præferencer og værdier, fortæller at hun altid spørger andre iværksættere.

– Uanset om det er konkurrencer, programmer eller investorer undersøger jeg, om jeg kender nogle af de iværksættere, der tidligere har været engageret. Vi har gode netværk og miljøer for iværksættere i Danmark, og vi vil heldigvis gerne hjælpe hinanden. Vi har fået rigtigt meget ud af at høre om andres oplevelser med de pågældende programmer og mange gode råd til at maksimere chancen for at få et positivt udbytte med hjem.

 

#5 Find ud af hvem du kan lære af i programmet

Lisa Bønsdorff Dalsgaard, founder af GoodiePack.com, en online platform og mersalgskanal til dem, der arbejder med fysiske gæsteoplevelser, fortæller, at hun går meget op i, hvem hun lærer af;

– Vi har de sidste par år fået rigtig mange henvendelser fra programmer, som ønsker, vi skal deltage. Jeg har været i tvivl om, hvorvidt vi reelt ville få noget ud af et dansk program, da de sjældent har mere erfarne eller relevante mentorer, end dem vi selv kender. Det danske iværksættermiljø er efterhånden uhyre kompetent, og har du først et godt netværk her, er de fleste villige til at hjælpe hinanden. Når programmerne ikke har kunnet svare mig på, HVEM det er, der skal give os ny viden i deres program, eller vi ikke selv har set, at vedkommende har nok eller relevant erfaring i forhold til vores produkt og rejse, så har vi pænt takket nej. Skulle jeg give en anbefaling, vil det være at kigge mere efter udenlandske programmer, som kan åbne nye markeder, det kan give en værdi og en HVEM, som de danske programmer ikke kan tilbyde.

 

 

Positive oplevelser
Selvfølgelig er alle programmer ikke ens, og alle startups er på forskellige rejser. Imellem varsomheden og nedslående historier om frustrerende ansøgningprocesser og lunkne programmer skinner positive oplevelser også frem hos alle iværksætterne. Blandt andet kommenterer Pia Elmegård;

– Det kan have enormt uventede positive konsekvenser at nomineres eller vinde noget. Synlighed medbringer næsten altid en uventet gave.

Det kan Jane Houlind Ulsøe genkende. Hun har sammen med sin søster Nanna skabt Canvas Planner, som er et digitalt værktøj til at holde styr på virksomhedens samarbejdspartnere og arbejdsopgaver. De engagerer sig sjældent, men understreger at man selvfølgelig også nogle gange får gode ting ud af at deltage.

– Vi siger ofte nej til henvendelserne, da vi synes, at ansøgningerne kan være meget tidskrævende og fjerne fokus. Men når det er sagt, så har vi også fået utrolig positive oplevelser og fremdrift i forretningen i forbindelse med de nomineringer, som vi har været så heldige at få.

 

Har du nogle gode eller dårlige oplevelser med startup programmer? Del dem gerne med os i kommentarsporet ?

 

2 Comments

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *