Om Kickstarter og kampagnekuller

Blog

2. december 2015
| Selvstændig

Om Kickstarter og kampagnekuller

Ladies First vil skabe og fremvise flere alsidige, kloge og inspirerende kvindelige portrætter inden for emnet arbejdsliv. Derfor er dette portræt af en kvinde, som fællesskabet i Ladies First selv har nomineret og fremhævet - læs med her. 

Af Sarah Louise Hansen.

Et af de bedste råd jeg nogensinde har fået, var fra en af mine venner i Dubai: “Don’t be a crazy person, Sarah” sagde han. Vi sad og drak kaffe, og jeg var i gang med at udvikle diverse konspirationsteorier omkring min forretningspartner på daværende tidspunkt. Og selvom dette råd var knyttet til denne specifikke situation, har jeg efterfølgende forsøgt at leve efter min ven Aries råd.

Generelt forsøger jeg i bedste måde at omfavne min skøre side, samtidig med at jeg skal være forholdsvis balanceret og ’normal’. Af og til sker de dog desværre at jeg ryger lidt ud af en tangent….

Det kan især være svært at bevare fatningen og den sunde fornuft, når man starter virksomhed. Især når man er i gang med en crowdfunding kampagne. Det er en følelsesmæssig rutsjetur, og man lever fra ’plegde’ til ’pledge’. Det er selvfølgelig fantastisk at få en masse anerkendelse i form af opbakning i form af både likes, shares og sponsorater, men lykken er oftest kortlevet og hurtigt erstattet af nye bekymringer.

Lanceringen af min crowdfunding kampagne på Kickstarter er første gang Bowery & Fourth rigtig ser dagens lys og bliver stresstestet overfor et større publikum. Hidtil har mine kunder direkte eller indirekte tilhørt mit netværk. Qua deres relation til mig synes de alle at Bowery & Fourth er en super idé; hvis ikke fordi de reelt godt kan lide mit brand, så fordi de godt kan lide mig (tak, far). Det faktum, at der nu er en masse fremmede mennesker, der sidder og bedømmer ens projekt er katalysator for en hel masse sindssyge.

Dertil kommer tidsaspektet; du har kun et begrænset antal dage til at nå dit mål, og mens dagene går forbi begynder du at undre dig over, hvorfor din kampagne endnu ikke er blevet en verdensomspændende sensation.

Jeg forstår ikke, hvorfor alle ikke er lige så opslugt af kampagnen, som jeg er (udover selvfølgelig lige dig, far). Omvendt bliver jeg vildt irriteret, når folk spørger ind til den på det forkerte tidspunkt. Jeg synes min veninde er en idiot, når hun sender mig et misbilligende blik, fordi jeg tjekker min telefon for opdateringer hver femte minut. Jeg droppede en Tinder date, fordi han ikke gad støtte op om min kampagne. Jeg har overvejet at slette venner på Facebook, fordi de ikke har sponsoreret endnu.

Min kampagne har været besøgt 2.200 gange siden lanceringen i slutningen af november. Heraf er de 500 visninger formentlig mig, der ængsteligt har siddet og genopfrisket browseren hvert andet minut. De maniske dage bliver af og til afløst af apatiske dage, hvor man overvåger sin kampagne med en snert af ligegyldighed og foragt. Kort fortalt synes sindssygen ingen ende at tage! Eller jo, forhåbentlig om 10 dage, når kampagnen er slut.

Hvis man ser bort fra sindssygen, så er en crowdfunding-kampagne faktisk en alle tiders idé. Udover at være en rigtig fin måde at samle lidt lommepenge ind, så er crowdfunding kampagner også en fin robusthedstest for dit koncept. Som soloiværksætter kan man nemlig godt gå og blive en smule underlig og ensporet, hvis man ikke sørger for at få løbende feedback fra udefrakommende. Som konsekvens af dette kan man ende med at sidde med noget, som man selv synes er pisse fedt og først alt for sent indser ikke holder i praksis – eller måske bør bevares på hobbyplan.

Jeg har blottet min sindssyge overfor andre, der tidligere har kørt crowdfunding-kampagne, og det viser sig faktisk at være helt normalt at blive en smule småskør. Så til dig, der overvejer at starte en kampagne: gør det! Det bliver skide sjovt uanset hvad. Nyd turen og ikke mindst sindssygen!