Om slow living og at turde at blive forelsket i ting

Blog

18. februar 2015
| Portræt | Selvstændig

Yndlingsting: Om slow living og at turde at blive forelsket i ting

 

Nele Sienknecht, har en Master of Arts og er stifter af Yndlingsting. 

 

Ladies First vil skabe og fremvise flere alsidige, kloge og inspirerende kvindelige portrætter inden for emnet arbejdsliv. Derfor er dette portræt af en kvinde, som fællesskabet i Ladies First selv har nomineret og fremhævet - læs med her. 

Tyskfødte Nele Sienknecht, der er designeren bag interiørbrandet Yndlingsting, vil gerne opfordre og udfordre sine kunder til at turde at mærke efter og til at turde at blive forelsket i ting. Vi tog en snak med hende om udfordringerne og fordelene ved at drive en værdibaseret virksomhed.

Hvad er Yndlingsting og hvorfor startede du virksomheden?

Yndlingsting er en interiør virksomhed, der tager udgangspunkt i begrebet 'slow living'.

Med slow living menes, at jeg bevæger mig væk fra masseproduktionen og i stedet for foksurerer på kvalitetsmaterialer og bæredygtighed. Materialerne skal være miljøvenlige og bæredygtige, som f.eks. Oeko Tex-certificeret, som betyder, at de er testet for sundhedsskadelige stoffer.

Så vidt muligt, køber jeg fra lokale producenter for at undgå CO2-udslip. At arbejde sammen med lokale producenter har derudover den fordel, at man kan udvikle idéer eller ændrigner i samarbejde med dem. Den personlige relation mellem Yndlingsting og mine kunder, producenter og samarbejdspartnere er meget vigtigt for mig.

Autencitet er nøgleordet

Derudover er autenticitet et nøgleord i slow living. Mine designs skal vække en følelse hos dig. De skal berige dig og dit hjem, og skal tilføje et lille skud magi. De skal give mening og skabe merværdi for dig. Det handler om det bevidste forbrug: at købe mindre, men bedre.

På den måde er Yndlingsting også idéen om at bryde med den købe-og-smide-væk-kultur, som vi oplever mange gange.

Og det er også grunden til, at jeg startede Yndlingsting. Jeg synes, at der mangler en bæredygtig tankegang i interiørbranchen. Vi allerede godt på vej i fødevarersbranchen og modeverdenen. Men indenfor interiør går vi ikke så meget op i, hvordan vores møbler bliver fremstillet, og hvilke materialer man bruger.

Yndlingsting er en LIVSSTILsinteriørvirksomhed, fordi det i høj grad handler om vores værdier og koncept bag ved firmaet, lige så meget som det handler om produkterne.

Jeg vil gerne have noget med mere personlighed, noget som andre ikke har, noget som giver mig en klar merværdi

Hvad gik du i gang med først og hvad havde du fokus på, da du startede virksomheden?

Selve produktsortimentet startede, da kæresten og jeg flyttede ind i vores lejlighed. Nu er det jo sådan, at når man bor på Frederiksbjerg, så har man et ret godt udkig i de andre lejligheder. Og der hænger rimelig mange IKEA- og PH-lamper, og dem skulle jeg i hvert fald ikke have... Jeg vil gerne have noget med mere personlighed, noget som andre ikke har, noget som giver mig en klar merværdi. Så jeg begyndte at lege med træfiner, som jeg fik af min far, og ud kom en lampe. Og så var der faktisk flere, som synes om den lampe. Det var selve produktsortimentets start.

Men jeg vidste også, at hvis det skulle udvikles til en virksomhed, så skulle det pæne produktdesign krydres med værdier. Lige fra starten af, havde jeg fokus på miljøvenlige kvalitetsmaterialer, helst fra den lokale producent.

Hvad betyder slow living for dig og hvorfor synes du det er et begreb, der er vigtigt at beskæftige sig med?

For mig betyder slow living, at vi generelt er mere bevist om de ting vi gør. At vi går mere i dybden med hvad vi køber og hvad vi omgås med. Det betyder også, at vi tænker ud af boksen, at vi tør at være "anderledes", og at vi tør at blive forelsket og holde fast i det.

Jeg synes det er vigtig at beskæftige sig med slow living, fordi jeg mener at det vil gøre os mere lykkelige og tilfredse. Vi får en anden relation til de ting vi køber, fordi vi køber værdierne bag ved produktet og ikke bare et produkt. Og netop dét, mener jeg, vil gøre os mere tilfredse som mennesker.

Mange af de beslutninger vi træffer er baseret på, at vi er dovne. Vi ved hvad vi får, det går hurtigt, derfor vælger vi det, vi altid har gjort.

Hvilke udfordringer og fordele ligger der i at udvikle og drive en værdibaseret virksomhed? Er det fx en udfordring at leve op til beslutningen om at dine produkter skal være bæredygtige og miljøvenlige?

Nutidens forbrugere er præget af to træk:

Vi har meget travlt i hverdagen, og derfor vælge vi ofte det, som vi altid vælger. Vi har ikke tid til at tage stilling til de mange brands, der findes på markedet (eller også gider vi ikke bruge tid på det). Mange af de beslutninger vi træffer er baseret på, at vi er dovne. Vi ved hvad vi får, det går hurtigt, derfor vælger vi det, vi altid har gjort.

Det andet er, at vi gerne vil være en del af en gruppe. Vi vælger ofte de produkter og brands, som vores venner og familie anbefaler eller vælger. Vi stoler på deres erfaringer og anbefalinger. Vi bliver en del af en gruppe, og det har vi det rigtig godt med.

Men i mine øjne mangler vi at blive udfordret. Og det er det, jeg gerne vil. Jeg vil gerne udfordre og opfordre til at mærke efter. Til at turde at blive forelsket i ting. Men det betyder også ofte, at vi er nødt til at forklare os, og at vi tør at stå frem. Så min største udfordring er at bryde med de vaner vi har. At folk tør at komme ud af deres komfortzone. At man tør at knytte sig til ting og tør at mærke efter. Og at man tænker lidt ud af boksen.

Det er selvfølgelig også en udfordring at leve op til de krav, jeg stiller til mine materialer. Det tager tid at finde producenter, og det er desværre ikke altid muligt at købe hos den lokale producent. Til gengæld får man så også virkelig lækre materialer hjem, som jeg ved, jeg kan stå inde for.

Den største fordel jeg har i forhold til at drive en værdibaseret virksomhed er frihed. Jeg er ikke afhængig af interiørbranchens deadlines eller trends. Jeg designer og fremstiller produkter, som giver mening både for forburgeren og for mig som designer. Den frihed gør det muligt for mig at gå i dybten med de materialer jeg bruger. Det gør det muligt at bruge den tid på fremstillingsprocessen, som er nødvendig og skabe en yndlingsting.

Hvordan markedsfører du din virksomhed?

For mig er relation et nøgleord. Både i min produktion og designtilgang, men også i min markedsføring. Jeg er overbevist om, at når man bruger sine sanser og oplever noget, så skaber det værdifulde relationer. Jeg vil gerne have, at mine kunder kommer tæt på produktet og oplever de værdier som Yndlingsting står for.

Yndlingsting har desuden lige indgået et super spændende co-branding-samarbejde med det aarhusianske yogacenter Yoga Collective. Jeg har indrettet deres yogasal samt entréen med mine lamper. Derudover holder vi et eksklusivt event for nogle udvalgte bloggere. Bloggerne bliver inviteret til en oplevelse af nærvær og en oplevelse af en velfortjent pause fra en travl dag. Eventet omfætter både økologisk mad, en yoga/ meditationsklasse og et oplæg om slow living. Det er et samarbejde, som giver mening og som jeg er rigtig glad for, fordi jeg og kvinderne bag Yoga Collective deler de samme værdier.

Alt som er udfordrende har potentiale til at blive den næste yndlingsting.

Hvad bliver den næste yndlingsting?

Alt som er udfordrende har potentiale til at blive den næste yndlingsting. Jeg synes det er fascinerende at arbejde med noget, jeg ikke har prøvet før.

Men helt konkret har jeg en idé om et spejl på tegnebrættet. Et spejl er enormt spændende, ikke fordi, at jeg kan bruge det til at ligge make up på eller sætte mit hår, men forstået på den måde, at vi møder os selv i et spejl. Den person vi er i dag, den person vi gerne vil være i fremtiden, den person vi har været engang. Symbolikken bag spejlet, synes jeg, er meget spændende.

Derudover lancerer jeg en ny pude til bloggereventen i Yoga Collective den 23. februar. Puden er på mange måder en visualisering af at tænke ud af boksen.

 

Hvad er dine virksomhedsambitioner for fremtiden?

Yndlingsting og mine værdier om slow living er et budskab, der skal spredes.

Mine ambitioner er at komme ud over Danmarks grænser. Norden og Tyskland er mit næste mål. Derudover kunne jeg godt tænke mig flere co-branding-projekter på kryds og tværs med gode samarbejdspartnere.

Hvor kan man finde dine Yndlingsting?

På min hjemmeside www.yndlingsting.dk, Facebook, Instagram og hos forskellige forhandlere omkring i landet. Yndlingsting har i I Love Eco Home (www.iloveecohome.com) lige fundet en ny, meget spændende forhandler, som har fokus på miljøvenlige og økologiske produkter til hjemmet og vil gøre den bæredygtige livsstil tilgængelig for alle.