Fuldtidsansat, iværksætter og brugerven

Foto: Svenn Hjartarson, Studio 03

Sigrid Boesen er en travl kvinde, der til daglig jonglerer mellem et fuldtidsarbejde og en nystartet virksomhed – og så er hun medlem af vores netværksforløb for karriere- og iværksætterkvinder i Aalborg. Vi har talt med Sigrid om brugervenlighed, store beslutninger og balancen mellem at være fuldtidsansat og sideløbende stifte egen virksomhed…

Navn: Sigrid Boesen
Uddannelsesbaggrund: Civilingeniør med speciale i produkt- og designpsykologi fra Aalborg Universitet
Nuværende beskæftigelse: Fuldtidsansat som User Experience Designer hos Elsevier i Aalborg, samt selvstændig med Userfriends i samarbejde med min partner Kim Markfoged

Vi havde en fælles drøm om at redde verden fra dårlig brugervenlighed

Hvordan er du endt som partner i Userfriends?
Userfriends opstod på baggrund af fælles tanker og drømme om det at være selvstændige og “redde verden” fra dårlig brugervenlighed. Kim og jeg lærte hinanden at kende i vores tidligere job som UX-designere hos BAE Systems AI. Vi svingede rigtig godt og delte samme ambitioner og værdier indenfor feltet. I mere end et års tid havde vi talt om at starte sammen, og pludselig fik jeg så et jobtilbud ud af det blå. Vi blev enige om, at det måske var sparket bagi til at komme videre og afprøve vores drøm. Vi besluttede os for, at jeg skulle sige ja til det ny job, samtidig med at Kim skulle gå fuldtids ind i Userfriends og starte det op. På den måde sikrede vi, at vi ikke skulle bekymre os om økonomi samtidig med, at én af os kunne have fuld fokus på at få startet firmaet op rent juridisk, praktisk og komme i gang med at arbejde på at få de første kunder.

Det er svært at balancere at være fuldtidsansat, når man samtidig også brænder for at være involveret i sin virksomhed, og man sidder ofte med en følelse af dårlig samvittighed, på den ene eller anden måde.

Hvad er fordele og ulemperne ved at være to?
Fordelene ved at være to er helt klart, at man har en sparringspartner. Det at begive sig ud på et iværksættereventyr er vildt skræmmende, men når man er to, gør det det lettere, at overskue alle de ting man skal huske i forbindelse med firmaopstart. Også når vi laver opgaver for kunder, er det vigtigt, at vi er to – det er reelt set en kvalitetsgaranti i sig selv, at vores designs har været ude af hovederne og været vendt – arbejder man alene, kan man let se sig blind på detaljerne.

Der er selvfølgelig også udfordringer, men man kan gøre meget for at gardere sig imod, at de bliver problematiske. Vi er gode til ikke at stille hinanden ultimative krav, hvilket gør os stærkere som team, men indebærer naturligvis, at man må indgå nogle kompromiser. Selvom jeg gerne vil være mere udførende i Userfriends, end jeg kan være lige nu, sørger jeg så for at finde gode netværksmuligheder, potentielle kunder og arrangementer, der kan synliggøre Userfriends. På den måde supplerer vi hinanden rent praktisk. Vores forskellige uddannelsesmæssige baggrunde, det at vi er to forskellige køn, og har to forskellige måder at tænke på, styrker også partnerskabet, fordi vi får flere nuancer med – både i forståelsen af brugerne, men også i vores interne diskussioner.

Det var tanken om ikke at vide, hvad det var jeg sagde nej til, der gjorde, at jeg blev nødt til at sige ja

Hvad er den største beslutning du har stået overfor i dit arbejdsliv?
Det var da jeg skulle beslutte, om jeg ville sige mit job op, og skifte til det nye, jeg havde fået tilbudt. Mit daværende job var fyldt af, til tider frustrerende, udfordringer, men jeg havde de bedste kollegaer, og jeg havde kæmpet som tillidsmand for bedre personaleforhold efter en massefyring året forinden, så der var meget der holdt mig tilbage. Samtidig var udsigten til et nyt, spændende og “gratis” karriereskift i Nordjylland indenfor mit felt, også en mulighed, jeg havde svært ved at sige nej til. Så i den forbindelse oplevede jeg stor intern konflikt mellem min indre sikkerhedsnarkoman og min indre eventyrer.

Jeg tog den endelige beslutning ved at snakke med familie og venner, og så eller lave den klassiske liste med fordele og ulemper. I sidste ende var det dog også tanken om ikke at vide, hvad det var jeg sagde nej til, der gjorde, at jeg blev nødt til at sige ja.

Hvad er det næste bedste, der skal ske på arbejdsfronten?:
Det er svært at balancere at være fuldtidsansat, når man samtidig også brænder for at være involveret i sin virksomhed, og man sidder ofte med en følelse af dårlig samvittighed, på den ene eller anden måde. Så planen er, at jeg skal gå fuld tid i Userfriends, så snart det er muligt.

Det tager tid at starte en virksomhed op og få et solidt kundenetværk – specielt i Nordjylland er “det der UX” stadigvæk  lidt nyt. Men samtidig er det også der, vi kan se mulighederne, da vi indtil videre er det eneste specialiserede UX bureau i Aalborg. Vi er meget bevidste om, at vi som virksomhed skal fremstå professionelle, selvom vores portefølje kun er i sin spæde begyndelse. Én af de måder vi gør det på, er ved at leje os ind hos et reklamebureau centralt i Aalborg (Det nye sort). De har oprettet et mindre kontor-fællesskab, hvor de, Userfriends, en fotograf, en grafiker og en illustrator har til huse. Det giver os mulighed for at  sparre med andre fagligheder, os så kan vi invitere til møder og kreative workshops i de fælles faciliteter. Derudover har vi holdt nogle oplæg i ingeniørforeningen, deltaget i diverse netværksarrangementer og støttet lokale tiltag, såsom Aalborg Pride, og kan se hvordan det kaster nye kontakter af sig.

Hvad er dit bedste råd fra en produkt- og designpsykolog:

Du er ikke modtageren

Dette råd er mest relevant, hvis man har med brugervendt produktudvikling at gøre, men kan anvendes i mange sammenhænge, hvor man skal henvende sig til eller håndtere et ‘publikum’. Rådet er: “Du er ikke modtageren” – det er din målgruppes behov, der tæller. Det gælder uanset om du designer noget til nogen, om du skal holde et oplæg for dem, eller om du bare skal inddrage dem i dit projekt. Du er ikke din modtager, og hvis du skal tilpasse dit produkt til modtageren, bliver du nødt til at forstå vedkommende i stedet for at antage, hvad der virker. Det er den tilgang vi har i Userfriends, og den tilgang jeg også bruger hver dag i mit arbejde hos Elsevier.

________________________________________

FAKTA:

Om Userfriends:
Userfriends er et relativt nystartet UX-bureau i hjertet af Aalborg. Virksomheden blev stiftet i marts 2015. Vores motto er “brugervenligt, gennemtænkt design” – og det er kernen i vores forretning. Vi indgår i forskellige projekter, der indeholder en brugerflade – eksempelvis websites, apps, traditionelle programmer, intranet og indlejrede systemer som en bruger interagerer direkte med fysisk. Vi arbejder ud fra en brugerdrevet process, hvor nøglen er at forstå brugeren og sætte sig i dennes sted. En god analogi er at se os som arkitekterne – man kan godt sætte håndværkere til at bygge et hus, men hvis ikke der har været en arkitekt ind over først, skal der bagefter sættes døre, vinduer m.m. de rigtige steder for at optimere lysindfaldet, rumudnyttelsen osv. Det er det samme i vores verden, hvor udviklere sagtens uden os kan bygge systemer, der opfylder kundens krav, men som kræver 10 klik mere, har uforståelige knapper osv.

LÆS MERE OM USERFRIENDS PÅ DERES HJEMMESIDE HER: WWW.USERFRIENDS.DK

Userfriends-logo-roed

2 Comments

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *