Jeg arbejder med grøn omstilling hver dag!

Sammen med KPH-Projects, sætter vi i en lille serie blogindlæg fokus på socialt iværksætteri. I denne omgang kan du møde Hanne, der troede, at hun skulle arbejde i et ministerie – i stedet er hun nu på 3. år leder og partner af den sociale iværksættervirksomhed Naboskab

Fulde navn?
Hanne Sophie Hjorth Jensen

Uddannelsesbaggrund?
Cand.scient.pol.

Nuværende beskæftigelse?
Medstifter af og partner i Naboskab

Alder?
30 år

Hvordan er du endt der, hvor du står i dag i dit arbejdsliv?
Naboskab opstod ved lidt af et tilfælde, men viste sig at blive altafgørende for mit liv. Jeg var netop blevet færdig som statskundskaber, og tænkte, at jeg fluks skulle ud at arbejde i et ministerie, en styrelse eller en kommune. Sådan går livet jo ikke altid snorlige efter planen, og i stedet blev jeg ansat som udviklingsmedarbejder i en organisationen, der til daglig bekæmper madspild ved at ombringe det til udsatte borgere. Det blev en spændende vej ind i en utrolig meningsfyldt organisation med masser af ansvar. Her fik jeg for første gang lov til at snuse til iværksætteri. I marts 2014, tre måneder inde i mit nye job, deltog jeg på DANSIC konferencen, hvor jeg tilfældigt mødte Kristoffer (min partner i Naboskab), og hvor Naboskab blev født. Det var en spændende og intens tid, hvor jeg balancerede et fuldtidsjob, men hvor jeg samtidig ikke kunne slippe tanken om en dag selv at være leder af min egen forretning.

Hvor langt tid har det taget at komme fra idé til virksomhed?
Naboskab blev som sagt grundlagt i marts 2014, og i over et år kørte Kristoffer og jeg gesjæften ved siden af henholdsvis arbejde og studie. Vi havde mange lange aftener og weekender med idéudviklinger.

Vi var dog begge helt overbeviste om fra start, at vi havde ramt en idé, der var værd at forfølge og teste igennem.

Hvad er Naboskab helt præcist?
Naboskab er en organisation, der laver sociale mødesteder mellem naboer, hvor de kan dele og genanvende ressourcer. Vi laver f.eks. fysiske ”naboskabe” til boligforeninger – dvs. metalskabe med en elektronisk lås, der åbnes via en app på ens smartphone eller via en nøglebrik. Her kan naboer dele alt fra værktøj og legetøj til haveredskaber og sportudstyr. Vi laver også Bytteskabe til boligforeninger. Her kan beboerne, på en smart og let måde, viderecirkulere gode ting til naboerne i stedet for, at de ryger i skraldespanden. Vi oplever stor succes med begge skabe, og senest er vi også begyndt at lave offentlige Byttestationer, som f.eks. den vi har lavet på Sønder Boulevard, og ”delezoner” på biblioteker. Fælles for alle vores projekter er, at brugerne fysisk kan prøve kræfter med at dele, og at projekterne er målrettet et bestemt fællesskab.

_dsc3407-2

Hvad vil det egentlig sige, at være social iværksætter?
At være social iværksætter betyder, at du opererer med flere bundlinjer. I Naboskab har vi f.eks. en social bundlinje, da vi forsøger at skabe bedre sociale relationer mellem mennesker i afgrænsede fællesskaber – som f.eks. i en andelsboligforening. Vi har også en miljømæssig bundlinje, da vi arbejder direkte med affaldsforebyggelse, der i sidste ende sparer CO2. Endelig har vi vores økonomiske bundlinje, der selvfølgelig skal være på plads for, at det hele kan løbe rundt. Formår man at balancere disse bundlinjer, er man, efter min mening, social iværksætter.

Hvad er den største udfordring du har mødt ifht. at starte virksomhed indtil nu?
En af de store udfordringer ift. at starte virksomhed er den utroligt omskiftelige hverdag. Du kan i løbet af en enkelt dag gå fra den mørke, klamme kælder til at svæve på en sky. Det kan være hårdt, men det betyder jo også, at man bliver ekspert i problemløsning.

Problemer der førhen kunne slå mig ud i hverdagen er blevet banaliteter, efter at jeg er blevet iværksætter.

Hvad er du allermest stolt af at have opnået med din virksomhed?
At arbejde målrettet med grøn omstilling og fællesskaber hver eneste dag. Mange folk kan snakke et øre af om deres gode intentioner mht. grøn omstilling, men når det kommer til stykket prioriterer de komfort og forbrug. Både Kristoffer og jeg var optagede af de mange, mange ressourcer, som vi danskere har liggende i vores hjem. Ting som f.eks. værktøj, sportsudstyr, køkkenmaskiner og legetøj, der alle er dyre at anskaffe, optager masser af plads, som er ressourcekrævende for vores miljø at fremstille, og som vi i virkeligheden meget sjældent bruger.

Med Naboskab har vi formået at skabe egentlige redskaber, som flere tusinder af borgere hver dag bruger og som styrker naboskabet og den grønne omstilling.

Hvad er det næste skridt, du drømmer om at tage med Naboskab, og har du en plan for, hvordan du vil gøre det?
Vi er i fuld sving med at overgå fra en fundraisingbaseret tilgang til at lave hovedsageligt hardcore salg. Det er spændende, for det er endnu et område, som jeg ved meget lidt om.

Hvad har du af gode råd til andre med iværksætterdrømme?
Test din idé af på alle, du kan komme i nærheden af – familie og venner såvel som fremmede. Forstår langt størstedelen med det samme dit koncept, og finder de idéen fed, har du fat i noget. Herfra skal du holde fast.

Du vil på din vej møde mange skeptikere. Det tog f.eks. min egen søde skeptikerfar 1 ½ år at tro på Naboskab.

Hvad er det gode ved at sidde på KPH?
De fysiske rum til en rimelig penge. De kreative omgivelser, mødelokalerne, T-rummet, lageropbevaring. Og selvfølgelig de enorme ressourcer i menneskerne, der sidder her. Sidst men ikke mindst har muligheden for at ekspandere været god for Naboskab. Vi startede i Flex, sidder nu i 8-16 og rykker op på 4. sal til december.

Hvad betyder netværk for dig?
Enormt meget. Det kan være både godt og skidt at være akademiker inden for iværksætteri. Jeg har tendens til at sidde og reflektere længe over en idé, før jeg tester den. Heldigvis er jeg god til at spørge om hjælp og anvende mit netværk. Jeg gør det faktisk hele tiden.

F.eks. er jeg ikke bleg for at holde folk op på, at de har tilbudt at hjælpe. Man skal turde tage hele underarmen, hvis de tilbyder en lillefinger.

 

Synes du også, at socialt iværksætteri er spændende? Så skulle du overveje at komme til Spotlight på Socialt Iværksætteri d. 18. november hos KPH Projects. Her kan du bl.a. høre Naboskab pitche deres virksomhed. 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *